fbpx
Mentale gezondheid
Nieuw binnen
  • Je-oude-leven-weer-terugNu alles wordt zoals het was...
    Nu alles wordt zoals het was...
    Het is wel weer even wennen. Was je net een beetje gewend aan het leven met beperkingen, kregen we na twee jaar weer ons oude en vertrouwde leven van daarvóór weer terug.
  • Hersenen
    Wandel je hersenen gezond
    Dat bewegen goed is voor een mens is algemeen bekend. Maar wist je dat het ook een positieve invloed op je hersenen heeft? Het verbetert het geheugen, zorgt voor een betere nachtrust en vermindert stress.
  • angststoornis
    Sociale angst: wanneer heb je er last van en wat kun je eraan doen?
    Voordat het tijd is om te gaan, probeer je nog één keer adem te halen. In je hoofd vliegen je gedachtes alle kanten op. Wie zullen er allemaal aanwezig zijn op het feestje? Hoe zal je jezelf moeten gaan gedragen? Hoe lang zal het feestje eigenlijk duren?
  • Stress
    Nu alles weer wordt zoals het was…
    Stress… Wie heeft er geen last van? Het leven is druk en vol en altijd onderhevig aan verandering.
  • stress
    Supermama's: op zoek naar balans
    Een vrouw heeft vele rollen. Ze is partner, dochter, vriendin, moeder, zus en werknemer. Maar bovenal is ze vrouw! Die verschillende rollen vergen flexibiliteit.
  • jezelf-accepteren
    Kun jij jezelf accepteren zoals jij bent?
    Jezelf accepteren en van jezelf houden zoals jij bent klinkt mooi maar is niet altijd makkelijk. Als jij dit kan doen maakt het jouw leven zoveel mooier en rijker. We raken nooit uitgeleerd en ontdekken iedere dag weer iets nieuws over onszelf.
  • kindertherapie
    Een betere sfeer in huis…
    Door corona hebben de periodes van lockdown negatieve psychische gevolgen gehad voor verschillende mensen. Zo waren er bijvoorbeeld gevoelens van verveling, eenzaamheid, neerslachtigheid, somberheid of zelfs depressieve gevoelens.
  • slapeloosheid
    'Een goede nachtrust begint al overdag'
    Slaaponderzoekers zijn het erover eens; een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Hoewel we over het algemeen lang genoeg slapen, zijn we helaas geen goede slapers.
  • burn-out
    De eerste stap na een burn-out
    Heb jij last van langdurige spanningsklachten, ben je de controle verloren, en heb je moeite met je dagelijkse taken? Dan kan het zijn dat je, net als 1 op de 6 Nederlanders, een burn-out hebt. Dat beïnvloedt je functioneren en dagelijks leven behoorlijk.
  • Depressiviteit
    Kennisdossier #2: Depressiviteit bij vrouwen
    Niet zo lekker in je vel zitten, wat somber zijn of een dipje hebben. Daar hebben we allemaal weleens last van. Gewoon een beetje depressief. ‘De term ‘depressief’ wordt zo gemakkelijk gebruikt, maar het is echt heel wat anders dan even in een dipje zitten. Je staat er elke dag mee op’, weet Koko Beers, neurobioloog en onder andere woordvoerder van de Hersenstichting.
  • inzicht-in-jezelf
    Inzicht in jezelf kan wonderen verrichten
    In deze tijd is het een hele uitdaging om contact te houden met jezelf.
Toon meer >
Toon minder >
Inspiratie ForYou
Meest gelezen
  • verwennen
    Jezelf eens goed verwennen? Zo kan dat natuurlijk ook!
    In het nieuws lees je veel items over burn-outklachten en de algemene toename van stress bij Nederlanders. Dit is natuurlijk niet zo gek in een tijd van crisis. Daarnaast is lekker op vakantie gaan – wat er normaal voor zorgt dat je lekker tot rust komt – er even niet bij.
  • burn-out
    Van je burn-out af met BSR!
    Het verhaal van Catarina (39 jaar): ‘Eigenlijk hikte ik er al tijden tegengaan. Zaken als perfectionisme en overdreven kritisch op mezelf zijn, zijn me al van jongs af aan niet vreemd.
  • burn-out
    Herstellen van een burn-out is leren doseren
    Hartkloppingen, continu moe, alles voelt als teveel, paniekaanvallen, huilbuien, jezelf kwijt zijn, concentratiestoornissen, een ‘mist’ in je hoofd.
  • Depressiviteit
    Kennisdossier #2: Depressiviteit bij vrouwen
    Niet zo lekker in je vel zitten, wat somber zijn of een dipje hebben. Daar hebben we allemaal weleens last van. Gewoon een beetje depressief. ‘De term ‘depressief’ wordt zo gemakkelijk gebruikt, maar het is echt heel wat anders dan even in een dipje zitten. Je staat er elke dag mee op’, weet Koko Beers, neurobioloog en onder andere woordvoerder van de Hersenstichting.
  • slapeloosheid
    'Een goede nachtrust begint al overdag'
    Slaaponderzoekers zijn het erover eens; een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Hoewel we over het algemeen lang genoeg slapen, zijn we helaas geen goede slapers.
Toon meer >
Toon minder >