Kinderopvang

Een dagje op de kinderopvang: ‘je ziet ze groeien!’

Pedagogisch medewerkster Andrea Veenstra werkt bij het Kindercentrum de Oude Dijk. Ze hoeft zich geen moment te vervelen, zo blijkt als we haar een dagje volgen in op haar werk.

6.30 uur – binnendruppelen

‘Kindercentrum De Oude Dijk gaat om 6.30 uur open. De kinderen druppelen binnen met hun ouders tot ongeveer 9.00 uur. Ik geef de ouders koffie en thee en doe een overdracht met ze: hoe gaat het met het kind? Zijn er nog bijzonderheden? Als de ouders afscheid hebben genomen van hun kind, laat ik de kinderen lekker spelen. Dat kunnen ze op eigen gelegenheid doen of ik doe een spelletje met ze.’

10.00 uur – even naar buiten

‘In de loop van de ochtend gaan we met z’n allen lekker fruit eten. Daarna is het tijd voor een activiteit. We werken in het kindercentrum met thema’s en de activiteiten sluiten daar deels op aan. Ik laat de kinderen bijvoorbeeld knutselen of we gaan naar het bos. Het is trouwens een vaste routine dat we ‘s ochtends ook buiten bezig zijn. We maken veel uitstapjes en dat is erg leuk om te doen.’

Elke dag is anders

‘Het mooie van mijn werk is ook dat elke dag weer anders is. Er zijn weer andere kinderen bij ons of iemand kan op een dag verdrietig of boos zijn. Kinderen zijn heel eerlijk in het vertellen hoe ze zich voelen. Dan vind ik het een uitdaging om hun emoties toch in goede banen te leiden.

Voor Andrea is geen dag hetzelfde

11.30 uur – lunch en spelletjes

‘We hebben een gezamenlijke lunch. Daarna laat ik de kinderen de tafels afruimen en help ik ze bij het tandenpoetsen. De jongste kinderen breng ik naar bed. De middag staat in het teken van het stimuleren van het brein. Dat doen we hier bijvoorbeeld met spelletjes als Memory. Het is heel mooi om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen. Je ziet ze echt groeien!’

14.30 uur – kopje thee

‘Zo rond 14.30 uur gaan we thee drinken. Als we daarmee klaar zijn, laat ik de kinderen doen wat ze zelf willen doen. Dat kan buiten spelen zijn, maar ook binnen een spelletje doen of lezen.’

16.30 uur – afsluiten

‘Aan het eind van de middag is er nog een eetmoment waarbij de kinderen kunnen kiezen uit bijvoorbeeld een cracker, ontbijtkoek, komkommer of tomaatjes. We kijken ook terug op de dag. Dat is altijd een gezellig moment. Tot ongeveer 18.00 uur worden de kinderen ook weer opgehaald door hun ouders. Daarna doe ik nog wat afsluitende taken, zoals stofzuigen, schoonmaken en de bedden opmaken.’

19.00 uur

‘Zo rond 19.00 uur sluit het kindercentrum. Het zijn lange dagen maar ik ben er doorgaans niet de hele dag, maar een gedeelte ervan. Morgen is er weer een nieuwe dag!’

Datum: 06 december 2017