onderwijsondersteuning

Gezond het nieuwe jaar in

Een gezonde leefstijl is belangrijk. Voor kinderen al helemaal. Maar niet alle kinderen zijn zich hiervan bewust, of krijgen de kans om hier actief mee bezig te zijn.

Lucian van Staveren-Voet is oprichtster van Pedagogisch Centrum SAMen. Hier komen kinderen, jongeren en jongvolwassenen die – om welke reden dan ook – moeite hebben om zich staande te houden op school en/of het sociale verkeer. ‘Wij helpen mee aan het creëren van een optimale kwaliteit van leven. Het buiten werken met onze dieren staat centraal. We bieden verschillende activiteiten aan in bepaalde thema’s. We hanteren hierbij ‘natuurlijk leren’, waarbij we aansluiten bij de talenten en de leerstijlen die de kinderen al hebben. Op dit moment houden we ons bezig met gezondheid, in de breedste zin van het woord.’

Voeding

‘We beginnen dit thema met het onderwerp ‘voeding’’, vertelt Lucian. ‘De dieren spelen hierin een heel belangrijke rol. Waarom eet het ene paard meer dan het andere paard? En waarom krijgt dat paard ander voer dan de rest? Door dit ook te betrekken op mensen proberen we kinderen bewust te maken van voeding en verschillende eetpatronen. En we werken ook aan een stukje beleving. Veel kinderen zijn lastige eters en hebben moeite met verschillende texturen in hun mond. Maar hoe kan het dat de paarden nooit klagen, terwijl zij iedere ochtend en avond hetzelfde voer krijgen? Allemaal zaken waar we door middel van ‘spelend leren’ mee bezig gaan, op individueel niveau en in kleine groepjes.’

Gezond en lekker

‘We staan ook veel in de keuken tijdens deze periode. Als je een kind vraagt naar zijn of haar favoriete eten, dan is het antwoord vaak ‘pizza’, ‘patat’ of ‘pannenkoeken’. Samen gaan we aan de slag met gezonde versies hiervan, om te laten zien dat gezond óók lekker kan zijn. Een stukje omdenken. We vinden het belangrijk dat kinderen inzien dat eten niet alleen lekker is, maar je lichaam ook van brandstof en energie voorziet.’

Sport en bewegen

‘Verder houden we ons bezig met sport en bewegen. We bespreken wie er allemaal aan een sport doet, welke verschillende sporten er zijn en waarom het zo goed voor je is. En natuurlijk gaan we zelf ook sporten. Denk aan slagbal of voetbal. Maar er zijn ook andere manieren om spelenderwijs in beweging te komen, zoals een hindernisbaan, twister of geocaching. En we bewegen ook veel samen met de paarden. We proberen de kinderen mee te geven dat dit belangrijk is om een goede band met de paarden op te bouwen. Hetzelfde geldt voor familie en vriendjes: het is goed om samen dingen te ondernemen.’

Het draait om bewustwording

Bewegen

‘Overigens is beweging het hele jaar door belangrijk bij ons, bijvoorbeeld tijdens onderwijsondersteuning. Kinderen zitten bij ons niet hele dagen statisch schoolwerk te doen, maar krijgen tussendoor genoeg kans om te bewegen. We gaan basketballen, voetballen of een stukje fietsen. Zo kunnen ze even stoom afblazen.’

Rust

‘Ook rust staat centraal tijdens deze periode’, gaat Lucian verder. ‘Wat betekent rust voor jou? Hoe ziet dat eruit, en wat doe je als je merkt dat je rust nodig hebt? We zien vaak dat kinderen over hun grenzen heen gaan en overprikkeld raken. In veel gevallen wordt dat als verklaring gebruikt voor hun gedrag. Maar wij willen ze leren om hiermee om te gaan. Eén van de dingen die we doen is een woordweb maken waarin de kinderen manieren opschrijven om te ontspannen. En we betrekken de paarden er ook bij. Hoe nemen zij rust? Wat zie je? We laten de kinderen kennismaken met de verschillende manieren zijn om rustig te worden. Kinderyoga, de dieren observeren of je eigen veilige ruimte ontwerpen: ieder kind is anders en heeft andere opties nodig wanneer hij of zij overprikkeld raakt.’

Persoonlijke verzorging

‘Het laatste onderwerp tijdens dit thema is ‘persoonlijke verzorging en hygiëne’’, besluit Lucian. ‘Hierin werken we ook weer met de dieren. We borstelen de paarden, verzorgen de konijnen en wassen de honden. We hebben zelfs een therapiehond wiens tanden we kunnen poetsen. Uiteindelijk koppelen we de (uiterlijke) verzorging van de dieren aan onszelf. Hoe vaak douch je? Welke geurtjes vind je lekker? We lakken nagels, leren de kinderen over EHBO of geven elkaar een make-over, als afsluiting van het thema.’

Een veilige omgeving

SAMen is een pedagogisch centrum in Ovezande waar kinderen, jongeren en jongvolwassen terecht kunnen die moeite hebben op school of bij hun studie, die tegen sociale problemen aanlopen of die te maken hebben met stress en spanningen. SAMen, gevestigd op een boerderij, is voor kinderen en jongeren een veilige omgeving waar ze aan de slag kunnen met leerzame activiteiten en klussen. Het centrum werkt hierbij onder andere met thema’s, die in een periode van steeds 10 weken uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld ‘samenwerken’, ‘verandering’, ‘sport en bewegen’, ‘normen en waarden’ en ‘heden, verleden en toekomst’. Samen met het kind (en waar mogelijk ook dieren) wordt het thema verdiept voor elk kind, met als doel om kennis en inzichten op te doen.

Datum: 19 december 2022