onderwijsondersteuning

‘Geweldig om kinderen te zien opbloeien’

Bij Pedagogisch Centrum SAMen in Ovezande kunnen kinderen, jongeren en jongvolwassen terecht die moeite hebben op school of bij hun studie, die tegen sociale problemen aanlopen of die te maken hebben met stress en spanningen. Eén van de medewerkers is jeugdzorgwerker Miranda Steenblok-van ’t Westende, die onderwijsondersteuning biedt. We stelden Miranda een paar vragen over haar en over haar werk.

Voor wie zet jij je in bij SAMen?

‘Ik zie kinderen van alle leeftijden, vanaf de kleuterschoolleeftijd tot jongeren in het voortgezet onderwijs. Het gaat dan om kinderen die uitgevallen zijn op school of die deels naar school gaan en deels bij ons zijn. We bekijken, in overleg met betrokkenen, welke verdeling het beste werkt voor het betreffende kind. De kinderen die bij ons komen, zijn op de één of andere manier vastgelopen op school, in de maatschappij, of allebei. Aan hen bieden we onderwijsondersteuning. De school blijft daarbij trouwens wel altijd eindverantwoordelijk.’

Waarom is SAMen zo’n goede omgeving voor deze kinderen?

‘Onze kracht is dat ze hier zichzelf mogen zijn. We focussen ons op de mogelijkheden en het versterken en aanleren van vaardigheden. De wensen van het kind zelf zijn ook belangrijk: wat wil hij of zij? Wat kan die al en wat wil die verbeteren? We benutten de kwaliteiten die het kind in zich heeft en gaan doelgericht werken aan de doelen die omschreven staan in het zorgplan dat we hebben opgesteld. Daarbij luisteren we goed naar ze en vragen goed door.’

Welke rol spelen de dieren op de boerderij?

‘Dieren oordelen niet. Wij mensen hebben vaak al snel ons oordeel klaar over anderen, maar een paard bijvoorbeeld gaat niet tegen je zeggen dat je haar niet goed zit. Daarentegen krijg je van paarden terug wat je ze geeft. Een paard spiegelt het gedrag van degene die erbij in de buurt is en reageert spontaan en eerlijk. Dat is een magisch iets. We laten kinderen bijvoorbeeld lopen met een paard en vragen dan wat dat met hem of haar doet. Dit zet het kind aan het denken over zichzelf. Dat zijn supermooie momenten, en we willen dan ook graag uitdragen dat wat we hier doen ook echt helpt.’

Onze kracht is dat ze hier zichzelf mogen zijn

Wat haal je voor jezelf uit dit werk?

‘Ik vind het geweldig om kinderen tijdens hun verblijf hier te zien opbloeien! Bijvoorbeeld een stil en gesloten kind dat na een paar weken uit eigen beweging ons opzoekt en verhalen vertelt. Of een extravert en druk kind dat hier helemaal tot rust komt. Ik heb eerder 17 jaar in het speciaal onderwijs gewerkt en werk nu 3 jaar bij SAMen, maar dit is voor mij echt een droombaan! Dit is niet alleen voor de kinderen een goede plek, maar ook voor het personeel.

Een veilige omgeving

SAMen, gevestigd op een boerderij, is voor kinderen en jongeren een veilige omgeving waar ze aan de slag kunnen met leerzame activiteiten en klussen. SAMen werkt hierbij onder andere met thema’s, die in een periode van steeds 10 weken uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld ‘samenwerken’, ‘verandering’, ‘sport en bewegen’, ‘normen en waarden’ en ‘heden, verleden en toekomst’. Samen met het kind (en waar mogelijk ook dieren) wordt het thema verdiept voor elk kind, met als doel om kennis en inzichten op te doen.

Datum: 31 maart 2022