Praktijk of bedrijf aan huis starten? Neem dit mee bij de start!

Is het je droom om een praktijk of ander bedrijf aan huis te beginnen? Dat is zeker mogelijk! Natuurlijk is het wel belangrijk om het goed aan te pakken. Met déze tips zorg je voor een vliegende start – van verplichte zaken om aan te denken tot praktische details. Het telt allemaal mee.

Drinken aanbieden

De eerste tip heeft te maken met een stukje service naar je klanten toe: zorg dat je altijd iets te drinken aan kunt bieden, zoals koffie, thee of water. Je doet er al helemaal goed aan als het luxe koffie is. Dat toont ook professionaliteit. Kies bijvoorbeeld Starbucks koffie, wat vrijwel iedereen wel kent. Je kiest ook voor een vooraanstaande smaak door koffie te maken met versgemalen koffiebonen. Zo komen er veel aroma’s vrij: het zorgt direct voor een heerlijke geur in je praktijk. Met een koffiebonenmaler of volautomatische koffiemachine is het zo gepiept. Gebruik lekkere Arabica koffiebonen, in de juiste intensiteit. Wat betreft thee kun je een aantal verschillende theesoorten selecteren, zodat er wat te kiezen valt. En een glas water aanbieden is uiteraard ook altijd een optie.

Ruimte inrichten

Richt de ruimte op de juiste manier in. Dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van het type bedrijf dat je aan huis start: een massagesalon ziet er weer heel anders uit dan een fotografiestudio. Kies het juiste thema. Verder zijn er algemene inrichtingstips. Houd de ruimte bijvoorbeeld netjes en overzichtelijk. Door regelmatig op te ruimen, maar ook door de ruimte niet te vol te zetten en voor genoeg opbergruimte te zorgen. Kies voor aangename verlichting en accessoires die sfeer toevoegen. Denk aan wat planten en een mooie klok aan de muur. Daar is altijd wel een plekje voor te vinden.

Benodigdheden kopen

Je hebt bij de inrichting van de bedrijfsruimte en de start van je bedrijf verschillende spullen nodig. Haal alles tijdig in huis, zodat je volwaardig van start kunt gaan. Dit kan een behoorlijke investering zijn, maar dat hoort toch een beetje bij het ondernemerschap. Het is slim om met een checklist te werken, zodat je niets over het hoofd ziet.

Werk en privé gescheiden houden

Aangezien je je bedrijfsruimte aan huis hebt, is het belangrijk om werk en privé gescheiden te houden. Allereerst naar je klant toe: het oogt wel zo professioneel als je een afgesloten ruimte inricht, waar je gezinsleden bijvoorbeeld niet zomaar te zien of horen zijn. Ook voor jezelf is het prettig om het gescheiden te houden, zodat je werkruimte echt bedoeld is om te werken, en de rest van de woning voor vrije tijd. Eindig de werkdag steevast in de bedrijfsruimte: ga niet steeds in de woonkamer nog verder met je werk, want dat is een gewoonte waar je maar moeilijk van af komt.

Bedrijf aanmelden

Wie een bedrijf start, moet dit melden bij de Kamer van Koophandel. Hier krijg je een KvK- en btw-nummer, wat je nodig hebt om van start te gaan. Het is wel zo prettig om dit tijdig te regelen, zodat je er nog gewoon de tijd voor hebt. Verder kun je je bedrijf aanmelden bij bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij, bij je gemeente en op navigatiesystemen – ga na wat voor jouw bedrijf belangrijk is.

Klanten werven

Last but not least: maak tijd om klanten te werven. Uiteraard wil je dat je bedrijf goed gaat lopen, maar daar moet je wel wat voor doen. Maak reclame via bijvoorbeeld flyers, social media of zoekmachines – er is een heleboel mogelijk. Hoe meer mensen je bereikt, hoe beter!

Datum: 20 juni 2023