werken

Zoektocht naar meer betekenisvol werken

De tijd dat er in Nederland, vanwege het coronavirus, een intelligente lockdown was, heeft veel teweeggebracht. Ten eerste zorgde het natuurlijk voor veel ongerustheid, angst, verdriet en zorgen, maar het heeft ook een aanspraak gedaan op onze creativiteit. Bij veel ondernemers om mij heen zag ik prachtige initiatieven ontstaan. Initiatieven die nodig waren om te overleven, maar ook na de lockdown heel bruikbaar blijken.

Paniek

Als ik naar mijzelf kijk, was er eerst paniek toen de berichten over de coronacrisis naar buiten kwamen. Corona was nog die grote onbekende die vreselijke dingen veroorzaakte. Het verwoestte levens. Letterlijk. Bezorgdheid om een familielid en vrienden die de ziekte opliepen, angst om hen en andere dierbaren te verliezen, ongerustheid over besmetting. Maar ook zorgen over mijn onderneming, want door de lockdown lag alles stil. Coachopdrachten binnen bedrijven werden gecanceld of ‘on hold’ gezet wat voor een aanslag zorgde op mijn financiële zekerheid.

Zelfreflectie

Na die eerste paniek kwam er al snel een periode van zelfreflectie. Doordat de hele wereld stil lag, zijn adem inhield en alle ruis verdween, kwam er een zekere rust over me. Er was tijd om naar binnen te kijken. Tijd om te analyseren wat ik precies wilde. Tijd om oude ballast op te ruimen. Dat gaf ruimte en zorgde voor nieuwe perspectieven.

Nieuwe energie

En dat kwam goed van pas voor de volgende fase. Een fase vol nieuwe energie, kansen en mogelijkheden zien en benutten. Voor mij betekende dat bijvoorbeeld dat ik, in samenwerking met een bevriend ondernemer, Rob Reeuwijk, het initiatief Huizen Onderneemt, ook NU! opzette om andere ondernemers te interviewen over hoe zij omgingen en omgaan met de coronamaatregelen. Deze korte filmpjes, waarin zij vertellen over de gevolgen, mogelijkheden en kansen, én tips geven voor anderen, zijn geplaatst op verschillende social mediakanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn en zijn heel inspirerend.

Heeft de coronatijd jou ook veel nieuwe inzichten gebracht?

Creatief en inventief

Veel ondernemers werkten, ook in coronatijd, ‘gewoon’ door. Met de nodige creativiteit en inventiviteit vonden zij die mogelijkheid. Want… ‘waar een wil is, is een weg!’. Het is een kwestie van anders nadenken over je business, sommige processen in een andere vorm gieten en flexibel zijn. Het zorgt ook voor een gevoel voor saamhorigheid en verbinding. Samen de schouders eronder zetten. Tips van de één zijn vaak bruikbaar voor de ander; van onlineaanbiedingen en het opzetten van een thuisbrengservice tot op afspraak winkelen en het in contact blijven met je klanten en je netwerk.

Betekenisvol

De coronatijd heeft, ondanks alle narigheid, waardevolle inspiratie gebracht. Inspiratie die, ook nu nog, heel bruikbaar blijkt. We hebben massaal het thuiswerken ontdekt. Voor vergaderingen of meetings hoeven niet altijd veel kilometers te worden afgelegd, want ze blijken in veel gevallen ook online gehouden te kunnen worden. Dat zorgt niet alleen voor tijdwinst, maar gelijktijdig ook voor minder files en CO2-uitstoot, en dus voor een betere wereld. Het geeft een betere balans tussen werk en privé. Een nieuwe manier van werken. Een nieuwe manier van meer betekenisvol werken!

Coachen

Misschien heeft de coronatijd jou ook nieuwe inzichten gebracht. Wellicht ben je erachter gekomen dat je klaar bent om een nieuwe weg in te slaan, maar vind je het lastig om daar richting aan te geven. Laat mij je dan op weg helpen. Ik kan je coachen in je zoektocht naar een nieuwe toekomst op persoonlijk of professioneel vlak. Zou het niet mooi zijn als je later kunt concluderen dat de coronacrisis voor jou niet het einde van alles, maar juist de start van een nieuwe toekomst betekende?

Datum: 19 mei 2020