Technische-vooruitgang

Waarom is de schoonheidsindustrie tegenwoordig meer dan ooit afhankelijk van technische vooruitgang?

In de schoonheidsindustrie is technische vooruitgang belangrijker dan je misschien zal denken. Ondanks dat bijvoorbeeld een kapsalon gemakkelijk kan draaien zonder de nieuwste technologie te gebruiken, zijn er zeker voordelen wanneer er wel technologie wordt gebruikt. De industrie kan deze namelijk inzetten om efficiënter te werken en te groeien. Op deze pagina hebben we voor je uiteen gezet welke groeimogelijkheden door technische vooruitgang er voor de schoonheidsindustrie zijn.

De schoonheidsindustrie is zeker niet de enige industrie die flink heeft geprofiteerd van de technische vooruitgang. Een ander goed voorbeeld is het online casino. Sinds de gokindustrie zijn diensten ook online is gaan aanbieden, is het bereik en daarmee de omzet aanzienlijk gegroeid. Mensen van over de hele wereld kunnen gemakkelijk de website van een casino in een ander land bereiken en daar hun geluk beproeven. Van deze ontwikkeling heeft de schoonheidsindustrie zeker geleerd.

Gemakkelijk boeken, annuleren en verzetten

Iedereen heeft een drukke agenda en daardoor is het niet altijd gemakkelijk om een plekje bij een kapper of een andere schoonheidssalon te vinden. Over de telefoon is het altijd even puzzelen om een moment te vinden waarop de salon en de klant allebei tijd hebben. Via online widgets is het voor klanten nu veel gemakkelijker om zelf een afspraak in te plannen, te wijzigen of te annuleren. Deze flexibiliteit is voor consumenten erg handig en het voordeel voor de salons is dat zij beter inzicht in hun klantenbestand krijgen. Van iedere klant die online een afspraak maakt, wordt de naam, het e-mailadres en eventuele informatie over vorige afspraken opgeslagen. Klanten die vaak voor een specifieke behandeling komen, kunnen zo gemakkelijker worden benaderd wanneer er een aanbieding of andere speciale actie is.

‘Augmented reality helpt klanten om keuzes te maken.’

Je eigen stylist in huis

Technologische vooruitgang heeft er ook voor gezorgd dat merken gemakkelijker met hun klanten kunnen communiceren. Als je nu bijvoorbeeld een mascara van een bepaald merk koopt, kun je via een QR-code of een app toegang krijgen tot make-up tutorials die ervoor zorgen dat je het meeste uit je aankoop haalt. Voor consumenten is dit handig, omdat ze zich zo beter bewust worden van de mogelijkheden van ieder product. De merken zelf kunnen via deze weg meer en gemakkelijker producten verkopen. Het is per tutorial bijvoorbeeld erg gemakkelijk om andere producten aan te bevelen en deze meteen vanuit de app te verkopen. In Nederland wordt er jaarlijks ongeveer 2,8 miljard euro uitgegeven aan persoonlijke verzorging, dus ieder merk dat het kopen van cosmetica aantrekkelijk maakt, zal hiervan kunnen profiteren.

Persoonlijke aanbevelingen

Met augmented reality kunnen merken in de schoonheidsindustrie hun klanten helpen om bepaalde keuzes te maken. Als jij bijvoorbeeld op zoek bent naar een lippenstift, kun je een foto van jezelf uploaden en de verschillende kleuren via de app op je lippen laten projecteren. Ook voor huidverzorging bestaan er apps waar op basis van een foto kan worden bepaald welke producten het beste zullen werken. Consumenten kunnen dit gewoon zelf via hun telefoon doen, ze hoeven dus niet langer een fysieke winkel te bezoeken. De aankoop van make-up wordt hierdoor veel makkelijker en merken die deze technologie gebruiken, hebben hun verkopen aanzienlijk zien groeien.

Datum: 15 februari 2022