
Waarom is de schoonheidsindustrie tegenwoordig meer dan ooit afhankelijk van technische vooruitgang?
In de schoonheidsindustrie is technische vooruitgang belangrijker dan je misschien zal denken. Ondanks dat bijvoorbeeld een kapsalon gemakkelijk kan draaien zonder de nieuwste technologie te gebruiken, zijn er zeker voordelen wanneer er wel technologie wordt gebruikt. De industrie kan deze namelijk inzetten om efficiënter te werken en te groeien. Op deze pagina hebben we voor je uiteen gezet welke groeimogelijkheden door technische vooruitgang er voor de schoonheidsindustrie zijn.
De schoonheidsindustrie is zeker niet de enige industrie die flink heeft geprofiteerd van de technische vooruitgang. Een ander goed voorbeeld is het online casino. Sinds de gokindustrie zijn diensten ook online is gaan aanbieden, is het bereik en daarmee de omzet aanzienlijk gegroeid. Mensen van over de hele wereld kunnen gemakkelijk de website van een casino in een ander land bereiken en daar hun geluk beproeven. Van deze ontwikkeling heeft de schoonheidsindustrie zeker geleerd.
Gemakkelijk boeken, annuleren en verzetten
Iedereen heeft een drukke agenda en daardoor is het niet altijd gemakkelijk om een plekje bij een kapper of een andere schoonheidssalon te vinden. Over de telefoon is het altijd even puzzelen om een moment te vinden waarop de salon en de klant allebei tijd hebben. Via online widgets is het voor klanten nu veel gemakkelijker om zelf een afspraak in te plannen, te wijzigen of te annuleren. Deze flexibiliteit is voor consumenten erg handig en het voordeel voor de salons is dat zij beter inzicht in hun klantenbestand krijgen. Van iedere klant die online een afspraak maakt, wordt de naam, het e-mailadres en eventuele informatie over vorige afspraken opgeslagen. Klanten die vaak voor een specifieke behandeling komen, kunnen zo gemakkelijker worden benaderd wanneer er een aanbieding of andere speciale actie is.
‘Augmented reality helpt klanten om keuzes te maken.’
Je eigen stylist in huis
Technologische vooruitgang heeft er ook voor gezorgd dat merken gemakkelijker met hun klanten kunnen communiceren. Als je nu bijvoorbeeld een mascara van een bepaald merk koopt, kun je via een QR-code of een app toegang krijgen tot make-up tutorials die ervoor zorgen dat je het meeste uit je aankoop haalt. Voor consumenten is dit handig, omdat ze zich zo beter bewust worden van de mogelijkheden van ieder product. De merken zelf kunnen via deze weg meer en gemakkelijker producten verkopen. Het is per tutorial bijvoorbeeld erg gemakkelijk om andere producten aan te bevelen en deze meteen vanuit de app te verkopen. In Nederland wordt er jaarlijks ongeveer 2,8 miljard euro uitgegeven aan persoonlijke verzorging, dus ieder merk dat het kopen van cosmetica aantrekkelijk maakt, zal hiervan kunnen profiteren.
Persoonlijke aanbevelingen
Met augmented reality kunnen merken in de schoonheidsindustrie hun klanten helpen om bepaalde keuzes te maken. Als jij bijvoorbeeld op zoek bent naar een lippenstift, kun je een foto van jezelf uploaden en de verschillende kleuren via de app op je lippen laten projecteren. Ook voor huidverzorging bestaan er apps waar op basis van een foto kan worden bepaald welke producten het beste zullen werken. Consumenten kunnen dit gewoon zelf via hun telefoon doen, ze hoeven dus niet langer een fysieke winkel te bezoeken. De aankoop van make-up wordt hierdoor veel makkelijker en merken die deze technologie gebruiken, hebben hun verkopen aanzienlijk zien groeien.
-
Je handen zijn je visitekaartje. Daarom wil je ze goed verzorgen met een voedende handcrème. En het oog wil ook wat. Wat dacht je van een mooi kleurtje op je nagels?
-
‘In mijn jeugd zwom ik graag en veel. En ’s zomers lag ik na het zwemmen ook graag eindeloos in de zon. Ik denk dat ik zo rond mijn 16de de eerste kuiltjes in mijn bovenbenen en billen ontdekte: cellulite’, vertelt Sterre. ‘Op mijn 25ste was die cellulite zó verergerd dat ik me niet meer in bikini durfde te vertonen.
-
Je kijkt naar buiten en ziet regen, grauwe wolken en kale bomen. Des te lekkerder om warm binnen te blijven met een kop dampende thee of koffie.
-
Je huid kan zo nu en dan wat extra zorg gebruiken. Je huid ziet er bijvoorbeeld dof uit, is onzuiver of vertoont lijntjes en pigmentvlekjes.
-
De feestdagen staan voor de deur; voor veel vrouwen de reden om wat extra aandacht te besteden aan hun make-up, voor die perfecte look.
-
Getekend, dun, vol. De wenkbrauwtrends vliegen je om de oren. Bij het vinden van je schoolfoto uit de derde klas, schrik je je dood.
-
Iedere huid is anders en vraagt om andere verzorgingsproducten. Overal lees je adviezen voor verschillende huidtypen, maar op elke site zijn die weer anders. In de drogist vind je honderden soorten crèmes, serums, maskers en peelings.
-
De zomerse coupe is weer verleden tijd. Met het najaar om de hoek hebben jouw highlights, lange haren of andere zonnige kapsels hun magie gehad.
-
Rimpels, lijntjes en een slappe huid: je ontkomt niet aan huidveroudering. Bij een gemiddelde volwassene duurt het celvernieuwingsproces ongeveer 28 tot 30 dagen. Dat betekent dat je huid zich iedere maand volledig vernieuwt. Maar naarmate je ouder wordt, vertraagt dit proces. Dan kan het wel 50 Ã 60 dagen duren voordat het celvernieuwingsproces is voltooid.
-
Je zou kunnen zeggen dat onze huid het grootste orgaan is, een rekbaar pantser dat zorgt dat vloeistoffen gecontroleerd ons lichaam kunnen verlaten. Of dat onze huid deel is van ons immuunsysteem door ziekteverwekkers buiten de deur te houden. Maar dan gaan we aan iets belangrijks voorbij.