Waarom is de schoonheidsindustrie tegenwoordig meer dan ooit afhankelijk van technische vooruitgang?
In de schoonheidsindustrie is technische vooruitgang belangrijker dan je misschien zal denken. Ondanks dat bijvoorbeeld een kapsalon gemakkelijk kan draaien zonder de nieuwste technologie te gebruiken, zijn er zeker voordelen wanneer er wel technologie wordt gebruikt. De industrie kan deze namelijk inzetten om efficiënter te werken en te groeien. Op deze pagina hebben we voor je uiteen gezet welke groeimogelijkheden door technische vooruitgang er voor de schoonheidsindustrie zijn.
De schoonheidsindustrie is zeker niet de enige industrie die flink heeft geprofiteerd van de technische vooruitgang. Een ander goed voorbeeld is het online casino. Sinds de gokindustrie zijn diensten ook online is gaan aanbieden, is het bereik en daarmee de omzet aanzienlijk gegroeid. Mensen van over de hele wereld kunnen gemakkelijk de website van een casino in een ander land bereiken en daar hun geluk beproeven. Van deze ontwikkeling heeft de schoonheidsindustrie zeker geleerd.
Gemakkelijk boeken, annuleren en verzetten
Iedereen heeft een drukke agenda en daardoor is het niet altijd gemakkelijk om een plekje bij een kapper of een andere schoonheidssalon te vinden. Over de telefoon is het altijd even puzzelen om een moment te vinden waarop de salon en de klant allebei tijd hebben. Via online widgets is het voor klanten nu veel gemakkelijker om zelf een afspraak in te plannen, te wijzigen of te annuleren. Deze flexibiliteit is voor consumenten erg handig en het voordeel voor de salons is dat zij beter inzicht in hun klantenbestand krijgen. Van iedere klant die online een afspraak maakt, wordt de naam, het e-mailadres en eventuele informatie over vorige afspraken opgeslagen. Klanten die vaak voor een specifieke behandeling komen, kunnen zo gemakkelijker worden benaderd wanneer er een aanbieding of andere speciale actie is.
‘Augmented reality helpt klanten om keuzes te maken.’
Je eigen stylist in huis
Technologische vooruitgang heeft er ook voor gezorgd dat merken gemakkelijker met hun klanten kunnen communiceren. Als je nu bijvoorbeeld een mascara van een bepaald merk koopt, kun je via een QR-code of een app toegang krijgen tot make-up tutorials die ervoor zorgen dat je het meeste uit je aankoop haalt. Voor consumenten is dit handig, omdat ze zich zo beter bewust worden van de mogelijkheden van ieder product. De merken zelf kunnen via deze weg meer en gemakkelijker producten verkopen. Het is per tutorial bijvoorbeeld erg gemakkelijk om andere producten aan te bevelen en deze meteen vanuit de app te verkopen. In Nederland wordt er jaarlijks ongeveer 2,8 miljard euro uitgegeven aan persoonlijke verzorging, dus ieder merk dat het kopen van cosmetica aantrekkelijk maakt, zal hiervan kunnen profiteren.
Persoonlijke aanbevelingen
Met augmented reality kunnen merken in de schoonheidsindustrie hun klanten helpen om bepaalde keuzes te maken. Als jij bijvoorbeeld op zoek bent naar een lippenstift, kun je een foto van jezelf uploaden en de verschillende kleuren via de app op je lippen laten projecteren. Ook voor huidverzorging bestaan er apps waar op basis van een foto kan worden bepaald welke producten het beste zullen werken. Consumenten kunnen dit gewoon zelf via hun telefoon doen, ze hoeven dus niet langer een fysieke winkel te bezoeken. De aankoop van make-up wordt hierdoor veel makkelijker en merken die deze technologie gebruiken, hebben hun verkopen aanzienlijk zien groeien.
-
Lichaamsgeurtjes, je kent ze wel. Steek je neus maar eens om de deur van een kleedkamer in een sporthal. Die kenmerkende zweetgeur herken je uit duizenden. Het wil overigens niet zeggen dat wie last heeft van onaangename geuren onder de oksels tekortschiet in zijn of haar lichamelijke hygiëne. Andere factoren spelen daarin ook een rol.
-
Scheren, epileren, waxen en ontharingscrème: er zijn verschillende manieren om van ongewenste haargroei af te komen.
-
Heb je net je haar prachtig laten verven en wil je die mooie kleur zo lang mogelijk behouden? Kleurshampoo kan je daarbij helpen!
-
Bij het ouder worden verandert je huid. Ze wordt dunner en begint haar elasticiteit te verliezen.
-
Vroeger maakte je je druk om puistjes, nu wens je dat dat je grootste probleem was. Want als je nu in de spiegel kijkt, zie je niets anders dan rimpels. Het verschil tussen deze plooien en puistjes is dat die laatste tijdelijk zijn. Met een goede huidverzorging en een flinke portie geduld gaan die vanzelf weer weg.
-
Ouder worden we allemaal. Het is een cliché, afijn, maar als je foto’s van jezelf ziet, zie je het er toch ook echt wel aan af: die fijne lijntjes, rimpeltjes en kraaienpootjes.
-
Bauwien van der Zwaag is pas 26 jaar, maar heeft al twee volledige opleidingen afgerond Ă©n al bijna drie jaar haar eigen huidtherapiepraktijk. Huidproblemen verminderen en verhelpen, en daarmee vaak ook een stuk onzekerheid en schaamte bij mensen wegnemen, is wat zij het liefste doet.
-
De term ‘bodysculpting’ (letterlijk vertaald ‘het beeldhouwen van een lichaam’) doet je misschien denken aan de Oud-Griekse beeldhouwkunst. Kunstenaars die met precisie een lichaam vormgeven naar perfectie.
-
Zoals het gezegde luidt: alle kleine beetjes helpen. En dat geldt ook letterlijk voor je uiterlijk. Ook al zijn je nagels maar een nihil onderdeel van je lichaam, ze kunnen veel doen voor je uitstraling.
-
Wenkbrauwen zijn een essentieel onderdeel geworden van onze schoonheidsroutine, en wenkbrauwverf blijft een populaire keuze voor diegenen die op zoek zijn naar gedefinieerde, goed gestileerde wenkbrauwen.