
Ongeluk brengt geluk
In de jaren 90 barstte in Azerbeidzjan een conflict los. Door alle onrust in de regio kwamen veel jonge mensen richting Nederland. Zo ook Naïda Sarwary en haar gezin. Maar hoe ingewikkeld die periode ook was, ze liet zich niet uit het veld slaan en bouwde een nieuw bestaan op.
Simon Lévelt
‘Sinds 1994 woon ik in Nederland’, vertelt Naïda. ‘Dat was in het begin best een lastige periode. Maar inmiddels zijn mijn kinderen volwassen, ze hebben gestudeerd en ik ben franchisenemer van een vestiging van Simon Lévelt in Den Haag.’ Met terechte trots vertelt Naïda over haar keuzes en haar leven.
Een moeilijke tijd
‘Mijn man is Afghaans en ik ben Georgisch-Azerbeidzjaans. In 1994 moesten we naar Nederland om hier een bestaan te kunnen opbouwen. Dat was echt een moeilijke tijd. Het was dezelfde periode waarin veel Bosnische mensen gevlucht waren en naar Nederland kwamen. Met mijn man en kinderen van 3, 4 en 7 zaten we met honderden mensen in een grote zaal in het AZC in Crailo, vlakbij Hilversum. Voor ons volwassenen was het nog wel te doen, maar vooral voor de kinderen was dat een heel onrustige en onprettige tijd.’
Weer op eigen benen
‘Natuurlijk wilde ik zo snel mogelijk weer op eigen benen kunnen staan. Mijn man en ik hebben in Azerbeidzjan gestudeerd, maar we hadden al snel in de gaten dat onze diploma’s in Nederland niets waard waren. We moesten helemaal opnieuw beginnen. In die tijd was ik ongeveer 34 en ik had een jong gezin. Bovendien moest ik de taal nog leren. Om dan ook nog jaren te studeren, dat doe je niet zomaar. Daarom besloten we dat we, na het leren van de taal, op zoek moesten naar een baan.’
Verhaal halen
‘Mijn ouders hebben een eigen winkel gehad, en ook ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de winkelwereld. Daarom besloot ik te solliciteren in winkels. In drie maanden heb ik 40 sollicitatiebrieven gestuurd, maar ik werd nergens aangenomen. Steeds vonden ze me niet passen bij de organisatie, vaak had dat te maken met mijn leeftijd. Eén keer heb ik de fiets gepakt en vanuit Almere helemaal naar de desbetreffende winkel in Harderwijk gefietst om verhaal te halen. Maar ze vonden me steeds te oud met mijn 36 jaar, nergens kreeg ik een baan.’
We moesten helemaal opnieuw beginnen
Nooit spijt gehad
‘Toen besloot ik: ik ga voor mezelf beginnen. En daar heb ik nooit spijt van gekregen! Ik zeg altijd maar, ongeluk brengt geluk. Want dat ik nergens aangenomen werd, heeft ertoe geleid dat ik nu een mooie winkel heb.’ Dat Simon Lévelt op Naïda’s pad kwam, was dan ook een geweldige match. Naïda legt uit: ‘In Azerbeidzjan is thee heel belangrijk. Als je mensen op bezoek hebt, iemand ziek is of je gaat samen eten, je drinkt altijd thee. Daarom vond ik een winkel vol met allerlei theesoorten geweldig.’
Een eigen draai
‘Het leukst aan het werk vind ik de mooie, en kwalitatief goede producten die we verkopen, maar ook de onderlinge steun en het contact tussen franchisenemers en het hoofdkantoor. Daarnaast is het heel fijn dat ik mijn eigen draai aan het werk kan geven, doordat ik de vrijheid heb om bepaalde producten zelf in te kopen. Daarnaast ben ik praatgraag, het is zo mooi om alle mensen in de winkel te spreken. Deze gesprekken gaan lang niet alleen over koffie en thee. Ik vind het belangrijk om naast het zakelijke contact ook een vertrouwensrelatie op te bouwen met mijn vaste klanten.’
Groot succes
Inmiddels leidt Naïda dan ook een succesvolle winkel in Den Haag, die een paar jaar geleden werd verkozen tot meest gastvrije winkel in de Haagse Passage. ‘Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en hebben gestudeerd, maar nog steeds helpen ze graag in de winkel. Mijn dochter en ik werken nu zelfs samen in de Simon Lévelt winkel! Zo zie je maar dat de uitspraak ‘ongeluk brengt geluk’ zeker is uitgekomen.’
Vrouwenstichting
Stichting Ana Vatan zet zich in voor de Azerbeidzjaanse taal en cultuur en is opgericht door Mayise Gündogdu. Mayise, die zelf in 2003 in Nederland is komen wonen, is sinds 2011 voorzitter. Hoewel de stichting er specifiek is voor Azerbeidzjaanse vrouwen, zijn ook mannen van harte welkom bij de verschillende activiteiten.
-
De tijd dat we tussen de middag allemaal zuur ons broodje kaas uit de broodtrommel peuterden, lijkt inmiddels een ander tijdperk. Lunchen is steeds minder een verplichte werkonderbreking en steeds meer een moment om echt even te ontsnappen. Wie nu rondkijkt in lunchrooms, ziet dat de Nederlandse lunchtafel is veranderd in een werelds buffet: falafel, pho, pokébowls, zuurdesembrood met burrata – het staat allemaal naast elkaar op de kaart.
-
Een woonkamer is pas écht compleet als het middelpunt zowel stijlvol als functioneel is. In Utrechtse woningen, waar de ruimte vaak slim benut moet worden, kiezen steeds meer mensen voor meubels die comfort en design combineren. Het juiste meubel kan niet alleen de uitstraling van je interieur versterken, maar ook de manier waarop je de ruimte gebruikt volledig veranderen.
-
Steeds meer mensen stappen over op een scooter. Niet alleen jongeren, maar ook volwassenen kiezen voor dit handige vervoermiddel. En dat is helemaal niet zo gek.
-
Om je badkamer een goede make-over te geven, is het belangrijk dat je start met een goede basis. De basis van een luxe badkamer begint bij het kiezen van de juiste kleuren en materialen. Ga bijvoorbeeld voor rustgevende tinten zoals wit, beige, grijs en pasteltinten. Deze kleuren zorgen voor een kalme en ontspannen sfeer.
-
Het moment dat je begint met oriënteren op je trouwdag is vaak magisch. Plotseling komt alles tot leven: de locatie, het diner, de bloemen… en natuurlijk de jurk. Voor veel vrouwen is het uitzoeken van de juiste bruidsmode een belangrijk én spannend onderdeel van het proces.
-
Shapewear, ook wel corrigerend ondergoed genoemd, is een ideale manier om er altijd goed uit te zien, wat voor dag je ook hebt. Corrigerend ondergoed is een fijne manier om een strak silhouet te creëren onder je kleding, maar dan is het wel belangrijk dat je kiest voor de juiste soort en maat shapewear.
-
Een nieuw huis bouwen begint vaak met een idee. Misschien een schets op een servet of gewoon een droom in je hoofd. Maar wat je ook kiest, de prijs van zo’n project hangt af van veel factoren.
-
Thuis sporten is populairder dan ooit. Het bespaart reistijd, geeft flexibiliteit en je kunt trainen in je eigen comfortzone.
-
Heb je altijd al gedroomd van een eigen beautymerk? Dan is 2025 jouw moment. Met een groeiende vraag naar unieke, gepersonaliseerde producten en duurzame verpakkingen, biedt dit jaar meer kansen dan ooit om jouw ideeën tot leven te brengen.
-
Golf is niet meer het domein van mannen in V-halstruien en dure lidmaatschappen. De sport heeft in Nederland een fris imago gekregen: toegankelijker, speelser en verrassend laagdrempelig.