Victor Reinier: ‘Emoties tonen maakt je menselijker’

Mannen zijn anders dan vrouwen. Ze denken anders, voelen anders, communiceren anders en hebben op een andere manier lief. Het is voor ons vrouwen vaak een groot raadsel hoe dat mannenbrein precies werkt. Dat zorgt nog weleens voor het nodige onbegrip. En voor vooroordelen. Maar kloppen die vooroordelen wel? Acteur, scenarioschrijver, regisseur en presentator Victor Reinier vertelt of ze ook op hem van toepassing zijn.

Vooroordeel 1: ‘Mannen houden van geld, seks en macht’

‘Ik weet dat er mannen zijn die daar inderdaad van houden, maar dat zijn niet mijn vrienden. Mijn vrienden hebben plezier in hun werk, houden van hun vrouw of vriendin en geven niets om macht. Ik herken mezelf dus niet in dit vooroordeel.

Ik denk ook niet dat dit specifiek een mannending is, want ik weet dat er ook vrouwen zijn die gek zijn op geld en macht: neem Nina Storms, voorheen Nina Brink. Of ze ook van seks houden, weet ik natuurlijk niet. Als je geobsedeerd bent door geld ontneem je jezelf ontzettend veel plezier. Dat geldt ook voor macht. Waarom zou je macht willen hebben? Goed leiderschap lijkt mij veel belangrijker en heeft niets met macht te maken. En om alleen maar uit te zijn op seks is ook zo’n beperking. Alles wat obsessief is, is vermoeiend. Als je zo bent, zou je eigenlijk eens met een therapeut moeten gaan praten.’

Vooroordeel 2: ‘Mannen vinden het moeilijk om over hun gevoelens te praten’

‘Dat klopt in zekere zin wel. Het is echt zoiets wat we onszelf hebben aangeleerd. Door mijn vak als acteur is dat bij mij trouwens anders. Mijn hele werk gaat over emoties verkopen. Als je dan niet in contact staat met je eigen emoties wordt het een lastig verhaal. Toch heb ik wel het gevoel dat er een verschuiving gaande is. Mijn kinderen en hun vrienden zijn veel opener in hun gevoelens. Ik vind het ook belangrijk dat we onze kinderen opvoeden met de gedachte dat je vrij mag zijn over je gevoelens en emoties. Dat mannen niet zouden mogen huilen, is opgelegd gedrag om maar niet zwak over te komen. Ik denk dat het beter is als men zijn emoties durft te tonen. Het maakt je menselijker, en dat kan in deze tijd geen kwaad.’

Vooroordeel 3: ‘Mannen kunnen maar één ding tegelijk’

‘Ja, dat gebruik ik wel vaak als excuus. Ik ben niet heel goed in twee dingen tegelijk doen. Als ik geconcentreerd met iets bezig ben en er wordt tegen me gepraat, dan kan ik dat gesprek niet volgen.Maar bij mijn vriendin werkt dat trouwens net zo. Als ik tegen haar praat wanneer ze geconcentreerd bezig is, zegt ze ook dat ik even moet wachten. Ik heb weleens gehoord dat de doorgang tussen beide hersenhelften bij vrouwen ruimer is dan bij mannen en dat ze daardoor gemakkelijker kunnen multitasken. Maar volgens mij is dat gewoon een quatschverhaal.’

Vooroordeel 4: ‘Mannen zijn rommelig’

‘Nou, als ik zo om me heen kijk, vind ik het hier in mijn huis wel gezellig. Studenten zijn rommelig, maar mannen toch niet? Als ik bijvoorbeeld aan het koken ben, is de keuken spic en span. Anders kan ik niet werken. Maar aan de andere kant ben ik wel iemand die op zijn bureau allemaal stapeltjes maakt. Dat is dan ook weer niet zo handig. Een beetje rommelig vind ik eigenlijk wel gezellig, maar troep vind ik verschrikkelijk.’

Vooroordeel 5: ‘Mannen hebben een lage pijngrens’

‘Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Kijk maar naar een gemiddelde voetbalwedstrijd. Dan rollen die spelers regelmatig over de grond alsof hun been eraf ligt. Of mannen met griep: die zijn op sterven na dood. Als ik ziek ben, ben ik ook echt heel erg ziek. Dat ervaar ik echt zo, en mijn vriendin is dan lief genoeg om niet te zeggen dat ik me aanstel. Vrouwen daarentegen kunnen veel meer pijn aan. Ik heb drie kinderen geboren zien worden, en heb echt met onverholen bewondering zitten kijken naar de concentratie en pijnverwerking van de moeders van mijn kinderen. Ik denk niet dat een man dat aan zou kunnen.’

Over Victor Reinier

Alhoewel Victor Reinier al enkele jaren in diverse series en films te zien was, werd hij pas echt bekend bij het grote publiek door zijn rol als Dick Vledder in de politieserie Baantjer. Toen de serie na twaalf seizoenen eindigde, startte hij als Floris Wolfs in Flikken Maastricht, een populaire serie die inmiddels al zijn vijftiende seizoenen beleeft. ‘Ik ben van het ene succes in het andere gerold. Beide series hebben een Televizierring gewonnen en daar ben ik best trots op. Ik heb gewoon het geluk gehad dat zowel Baantjer als Flikken Maastricht werd omarmd door het publiek’, realiseert Victor zich. In laatstgenoemde serie is hij niet alleen acteur, maar is ook een rol als scenarioschrijver en regisseur voor hem weggelegd. ‘Bij Baantjer zat er niet veel ontwikkeling in de personages, maar bij Flikken Maastricht is dat heel anders. Ik vind het ontzettend leuk om aan die ontwikkeling mee te schrijven en om mee te denken over nieuwe verhaallijnen. Geweldig dat ik dat al zoveel jaar mag maken! Acteren doe ik natuurlijk het langst, daarvoor heb ik ook op school gezeten, maar het schrijven en regisseren vind ik ook geweldig om te doen. Vooral die mix is ontzettend leuk. Presenteren doe ik veel minder vaak, maar ook daar kan ik van genieten.’ Vanuit zijn bedrijf Outlaws Entertainment, waarvan hij samen met een goede vriend eigenaar is, wordt op dit moment druk geschreven aan nog meer spannende series. ‘Met drie projecten zijn we al heel ver. En nee, ik kan daar nog niets over vertellen. Maar het lijkt me geweldig als we het voor elkaar krijgen om één zo’n serie te mogen maken’, klinkt het enthousiast.

Datum: 29 januari 2024