Je werknemer is hoogsensitief: en nu?
Kijk eens rond op je werk. Waarschijnlijk zie je heel veel verschillende mensen. De één druk pratend met andere collega’s, de ander rustig in een hoekje met een koptelefoon op. Als werkgever krijg je te maken met veel verschillende ‘soorten’ werknemers. En variatie is goed, maar dan is het wel fijn om te weten hoe je elke medewerker benadert. Zo is één op de vijf medewerkers hoogsensitief. Hoe ga je daar als werkgever mee om?
Hoogsensitief: wat is dat?
Hoogsensitiviteit is in tegenstelling tot wat veelal wordt gedacht geen ziekte of stoornis. Het is namelijk niets meer of minder dan een persoonlijkheidskenmerk. Een HSP (hoogsensitief persoon) is gevoeliger voor prikkels en indrukken dan gemiddeld. Mensen die hoogsensitief zijn richten zich heel erg op anderen. Ze zijn continu bezig met de omgeving en de mensen om zich heen. Stel je voor: je loopt een ruimte binnen en voelt meteen een hele gespannen sfeer. Dan ben je meteen overprikkeld en lukt het je minder goed om je eigen ding te doen. Je vraagt je steeds af hoe iemand anders zich voelt en zet jezelf op de tweede plek. Zo ziet het dagelijks leven eruit van iemand die hoogsensitief is.
Waardevolle medewerkers
Hoogsensitieve personen snijden zichzelf vaak in de vingers. Ze zijn vaak zo bezig met anderen, dat ze zichzelf vergeten. Daardoor raken ze sneller vermoeid en is de kans groter dat ze in een burn-out belanden. Maar hoogsensitiviteit brengt ook veel positieve eigenschappen met zich mee. HSP-ers zijn in het bezit van een groot inlevingsvermogen en een sterke intuïtie. Ook in een bedrijf kunnen hoogsensitieve personen ontzettend waardevol zijn. Ze belichten zaken van verschillende kanten, hebben een onmiskenbaar oog voor detail en maken hele weloverwogen beslissingen. Je kan het zo zien dat HSP-ers in hun rugzak alle informatie hebben die ze in hun leven op hebben gedaan. Die rugzak nemen ze overal mee naartoe en gebruiken ze indien nodig. Het helpt hen om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Klinkt handig, toch?
Hoogsensitiviteit is een aangeboren talent
Omgaan met HSP-ers
Het is eigenlijk een aangeboren talent om hoogsensitief te zijn. Toch kan het lastig zijn om op de juiste manier met HSP-ers om te gaan. Het is al heel knap als je als werkgever hoogsensitiviteit herkent bij je medewerker(s). Ondanks al het wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan, is er namelijk nog ontzettend veel onwetendheid over. De ultieme tip: lees, lees, lees. Zoek informatie op over het persoonlijkheidskenmerk, zodat je weet waarmee je te maken hebt. De volgende stap is dan om de ‘gebruiksaanwijzing’ van HSP-ers te leren kennen. Elke hoogsensitieve persoon is weer anders, maar er zijn vaak wel bepaalde overeenkomstige kenmerken. Als je hiermee leert omgaan, kom je al een heel eind.
Hulp nodig?
Je inlezen over hoogsensitiviteit is al een grote stap. Toch kan het zijn dat je het lastig vindt om de juiste ‘gebruiksaanwijzing’ voor HSP-ers te vinden. Je hebt ze graag in je team, want ze versterken het bedrijf. Maar het kan moeilijk zijn om je weg te vinden in de omgang met hoogsensitieve personen. Dan is het belangrijk om hulp te zoeken, zodat iedereen in je bedrijf optimaal kan werken. Ik help je bij Marianne Kremer Coaching graag met deze uitdaging. Meer weten? Neem gerust contact op!
-
Zelfliefde en zelfvertrouwen. Voor niet iedereen zijn deze begrippen vanzelfsprekend. Vooral in deze tijd waarin we ons vaak menen te moeten spiegelen aan de perfecte plaatjes op social media.
-
Als je overweegt om je om te scholen naar een carrière in de zorg, ben je vast benieuwd naar de mogelijkheden om subsidies te verkrijgen. Subsidies kunnen een waardevolle financiële steun bieden tijdens je omscholingstraject, zodat je je kunt concentreren op je opleiding zonder je zorgen te maken over de kosten.
-
Dat 2022 een bewogen jaar is staat al vast! Na jarenlange lockdowns zijn we eindelijk het “nieuwe normaal” aan het gewoon worden, en onze maatschappij is wellicht onherroepelijk veranderd. Nederlanders waren de voorbije jaren gedwongen om thuis te zitten, en dat zorgde uiteraard voor heel wat opschudding in, en aandacht voor, de online wereld.
-
Nu je hebt gesolliciteerd op die leidinggevende functie wil je je zo goed mogelijk voorbereiden op het gesprek en het assessment. Een online persoonlijkheidstest of leiderschapstest lijkt daarvoor een goed idee.
-
Slechthorendheid kan een belemmering vormen op de werkvloer, zelfs voor mensen die al een hoortoestel dragen. Dan is het van belang om eerst goed te inventariseren hoe de situatie op dat moment is en wat de wensen en mogelijkheden zijn.
-
Mensen zijn veerkrachtig. Ook als er iets heftigs gebeurt, kunnen we tegelijkertijd onze belangrijkste dagelijkse taken blijven doen. Maar soms gebeurt er iets, waardoor je uit het lood geslagen wordt.
-
Caroline (39) had een geweldig vooruitzicht. Over een halfjaar zou Yvonne, haar leidinggevende, met pensioen gaan en nu werd Caroline voorgedragen als haar opvolgster. Ze vond het geweldig. Maar aan de andere kant voelde het ook spannend.
-
Els (42) had nooit een carrièreswitch overwogen, maar na het faillissement van het IT-bedrijf waar ze als leidinggevende van haar afdeling werkte, was er veel veranderd. Er volgde een doorstart. De multinational die de vestiging mét haar werknemers had overgenomen zorgde voor veel veranderingen. Gelukkig vielen er geen ontslagen, maar de sfeer was niet te vergelijken met voorheen.
-
Familiebedrijven zijn prachtig. Ze zijn sterk maatschappelijk betrokken en zichtbaar aanwezig in de regio. Toch kunnen er ook nadelen aan kleven. Dat ondervond Edwin (36) toen hij de groothandel van zijn vader overnam.
-
Vastlopen op werk kan de beste gebeuren. Logisch, je maakt ontwikkeling door, en als je al jaren hetzelfde werk doet, kunnen de werkzaamheden niet meer aansluiten op je interesses. Maar hoe ga je vanaf dat punt verder?