
Je werknemer is hoogsensitief: en nu?
Kijk eens rond op je werk. Waarschijnlijk zie je heel veel verschillende mensen. De één druk pratend met andere collega’s, de ander rustig in een hoekje met een koptelefoon op. Als werkgever krijg je te maken met veel verschillende ‘soorten’ werknemers. En variatie is goed, maar dan is het wel fijn om te weten hoe je elke medewerker benadert. Zo is één op de vijf medewerkers hoogsensitief. Hoe ga je daar als werkgever mee om?
Hoogsensitief: wat is dat?
Hoogsensitiviteit is in tegenstelling tot wat veelal wordt gedacht geen ziekte of stoornis. Het is namelijk niets meer of minder dan een persoonlijkheidskenmerk. Een HSP (hoogsensitief persoon) is gevoeliger voor prikkels en indrukken dan gemiddeld. Mensen die hoogsensitief zijn richten zich heel erg op anderen. Ze zijn continu bezig met de omgeving en de mensen om zich heen. Stel je voor: je loopt een ruimte binnen en voelt meteen een hele gespannen sfeer. Dan ben je meteen overprikkeld en lukt het je minder goed om je eigen ding te doen. Je vraagt je steeds af hoe iemand anders zich voelt en zet jezelf op de tweede plek. Zo ziet het dagelijks leven eruit van iemand die hoogsensitief is.
Waardevolle medewerkers
Hoogsensitieve personen snijden zichzelf vaak in de vingers. Ze zijn vaak zo bezig met anderen, dat ze zichzelf vergeten. Daardoor raken ze sneller vermoeid en is de kans groter dat ze in een burn-out belanden. Maar hoogsensitiviteit brengt ook veel positieve eigenschappen met zich mee. HSP-ers zijn in het bezit van een groot inlevingsvermogen en een sterke intuïtie. Ook in een bedrijf kunnen hoogsensitieve personen ontzettend waardevol zijn. Ze belichten zaken van verschillende kanten, hebben een onmiskenbaar oog voor detail en maken hele weloverwogen beslissingen. Je kan het zo zien dat HSP-ers in hun rugzak alle informatie hebben die ze in hun leven op hebben gedaan. Die rugzak nemen ze overal mee naartoe en gebruiken ze indien nodig. Het helpt hen om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Klinkt handig, toch?
Hoogsensitiviteit is een aangeboren talent
Omgaan met HSP-ers
Het is eigenlijk een aangeboren talent om hoogsensitief te zijn. Toch kan het lastig zijn om op de juiste manier met HSP-ers om te gaan. Het is al heel knap als je als werkgever hoogsensitiviteit herkent bij je medewerker(s). Ondanks al het wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan, is er namelijk nog ontzettend veel onwetendheid over. De ultieme tip: lees, lees, lees. Zoek informatie op over het persoonlijkheidskenmerk, zodat je weet waarmee je te maken hebt. De volgende stap is dan om de ‘gebruiksaanwijzing’ van HSP-ers te leren kennen. Elke hoogsensitieve persoon is weer anders, maar er zijn vaak wel bepaalde overeenkomstige kenmerken. Als je hiermee leert omgaan, kom je al een heel eind.
Hulp nodig?
Je inlezen over hoogsensitiviteit is al een grote stap. Toch kan het zijn dat je het lastig vindt om de juiste ‘gebruiksaanwijzing’ voor HSP-ers te vinden. Je hebt ze graag in je team, want ze versterken het bedrijf. Maar het kan moeilijk zijn om je weg te vinden in de omgang met hoogsensitieve personen. Dan is het belangrijk om hulp te zoeken, zodat iedereen in je bedrijf optimaal kan werken. Ik help je bij Marianne Kremer Coaching graag met deze uitdaging. Meer weten? Neem gerust contact op!
-
Slechthorendheid kan een belemmering vormen op de werkvloer, zelfs voor mensen die al een hoortoestel dragen. Dan is het van belang om eerst goed te inventariseren hoe de situatie op dat moment is en wat de wensen en mogelijkheden zijn.
-
Toen Jessie (36) haar vwo-diploma had behaald, wilde ze eerst een tussenjaar doen. Ze had nog geen idee wat ze wilde gaan studeren.
-
Dat 2022 een bewogen jaar is staat al vast! Na jarenlange lockdowns zijn we eindelijk het “nieuwe normaal” aan het gewoon worden, en onze maatschappij is wellicht onherroepelijk veranderd. Nederlanders waren de voorbije jaren gedwongen om thuis te zitten, en dat zorgde uiteraard voor heel wat opschudding in, en aandacht voor, de online wereld.
-
De afgelopen 2 jaar zijn bewogen jaren geweest doordat er veel beperkingen waren door corona. Door corona zijn we ook grotendeels thuis gaan werken en ondervonden dat dit voor veel bedrijven goed werkte. Nu de maatregelen voorbij zijn, merk je dat we weer meer teruggaan naar kantoor.
-
Verlies je ineens je baan doordat je leidinggevende je contract niet heeft verlengd? Of is samen besloten dat je er beter mee kunt stoppen? Ergens weet je ook wel dat je niet op je plek zat. Toch is het dan vaak lastig om verder te kijken, omdat je niet wil breken met het comfortabele.
-
De Azerbeidzjaanse Efendieva Sevindzj heeft een passie voor vertalen: van juridische documenten tot sprookjes, en alles ertussenin. Ze is niet alleen beëdigd tolk, maar vertaalt als kandidaat-notaris moeilijke juridische stukken naar begrijpelijke taal.
-
We hebben een roerige periode achter de rug. Misschien moest je tijdens de pandemie ineens veel thuiswerken, is de inhoud van je werkzaamheden veranderd, of ben jij zelf veranderd. Denk eens na: ben jij nog blij met je baan?
-
Als de coronaperiode ons één ding heeft laten zien, is dat er een heleboel mogelijk is wanneer het er echt op aankomt. Het werkende leven stond bij iedereen opeens op zijn kop. Kantoren die sluiten, de kinderopvang die dichtgaat, maar werk dat gewoon doorloopt.
-
Je kinder- en pubertijd is een mooie periode waarin je allerlei ervaringen opdoet. Je maakt vrienden en ontwikkelt jezelf. Daarnaast ben je aan de slag met verbreden van je kennis en verken je welk beroep je wilt doen.
-
De reden waarom je voor jouw baan hebt gekozen, kan verschillen van persoon tot persoon. Je doet het wellicht vanwege de passie voor het vak of het inkomen dat het werk biedt. Toch lijkt er altijd één bepaald aspect overeen te komen. En dat is de vaste grond die je krijgt met een baan.