onderwijsondersteuning

Alles is familie

De stap naar hulp zoeken in de opvoeding en begeleiding van je kind is belangrijk. Maar het kan lastig zijn om een goede plek te vinden waar die hulp geboden wordt.

Kennismaking

Iemand die daarover kan meepraten is Lucian van Staveren-Voet, oprichtster van Pedagogisch Centrum SAMen, waar kinderen en jongeren begeleid worden. ‘Als kinderen hier aangemeld worden, is onze eerste stap altijd om kennis te maken met het kind en zijn ouders en/of verzorgers. Dat vinden we heel belangrijk. Hun kind zal een groot deel van de tijd onder de hoede van SAMen zijn en het is daarom belangrijk dat ze hier een goed gevoel bij hebben. Even kennismaken en de sfeer proeven; kijken of er een klik is. Soms zit het kind zelf ook bij de intake, maar vaak willen ze dit niet. In dat geval nemen we later extra uitgebreid de tijd om kennis te maken. Dit doen we spelenderwijs, bijvoorbeeld tijdens het borstelen van een paard. We gaan dieper in op wat bij ze speelt, hoe de thuissituatie is, waar ze goed in zijn en wat ze zouden willen leren.’

Nauw contact

‘Aan de hand van het intakegesprek stellen we een zorgplan op waar doelen in staan waar we aan gaan werken. Dat klinkt heel groots, maar dat is het niet. Iedereen heeft doelen, groot en klein. Denk bijvoorbeeld aan voornemens voor het nieuwe jaar, of gewoon iets waar je je mee bezig wil houden de komende tijd. Hetzelfde geldt voor de kinderen die bij ons komen. Wij maken die doelen concreet, zowel voor de kinderen als voor hun ouders. Bovendien overleggen we regelmatig met ouders om te bespreken of de doelen nog kloppen, nog relevant zijn en wat we zien in onze begeleiding wanneer we met die doelen bezig zijn. Het is essentieel om nauw contact te houden met de ouders. Het gaat immers wel om het opgroeien van hun kind en we willen dat de ouders hier nauw bij betrokken zijn.’

Brusjesdag

‘Naast het contact met de ouders proberen we ook de rest van de familie erbij te betrekken’, gaat Lucian verder. ‘Daarom organiseren we ouderavonden, open dagen en een broertjes- en zusjesdag (‘brusjesdag’). Kinderen kunnen op deze momenten laten zien wat we allemaal doen en waar ze een deel van de week zijn. Dat zijn momenten waarop de kinderen zich echt heel trots voelen. Zij weten echt iets van de dieren op de boerderij, kunnen de weg wijzen en doen oefeningen op of met het paard die de broertjes of zusjes nog niet kunnen. Dat doet wat met de kinderen. Ze staan een treetje hoger en mogen alles laten zien wat ze hier geleerd hebben. Dat zijn echt leuke dagen! Afgelopen februari hadden we weer een brusjesdag en dat was een enorm succes.’

Het gevoel moet goed zijn

Familie

Soms is er sprake van een afwijkende thuissituatie. Lucian vertelt: ‘We werken altijd met thema’s en één van die thema’s is het onderwerp ‘familie’. Dan komen er allemaal interessante vraagstukken voorbij. Wie is jouw familie? Wat is familie eigenlijk en hoe is je thuissituatie? Wie zijn voor jou belangrijk? Er komen gesprekken op tafel waaruit blijkt dat een kind bijvoorbeeld zijn vader of moeder niet kent of geen contact heeft met de ouders. Het is heel belangrijk om hierover te praten. Met de begeleiders, maar ook met andere kinderen. Volwassenen zijn nog weleens te voorzichtig. Kinderen niet. Die zijn verbaasd of herkennen situaties en vragen verder uit nieuwsgierigheid. Wij begeleiden die gesprekken en maken het dus bespreekbaar. Het is belangrijk om te voelen dat je hierin niet alleen bent.’

Veilige omgeving

‘Vader- en Moederdag gaan we ook niet uit de weg’, vervolgt Lucian. ‘Ook niet als een ouder is overleden of om andere redenen niet in beeld is. Met dit soort dagen letten we natuurlijk net even wat beter op. We proberen ervoor te zorgen dat hier open over gepraat kan worden. En als we cadeautjes gaan knutselen, dan is er vaak wel iemand anders waar het kind iets voor wil maken. We kunnen de situatie niet veranderen, maar we kunnen wel ondersteunen. We maken het bespreekbaar en zorgen voor een veilige omgeving en sfeer. Dat is wat we nastreven bij SAMen.’

Een veilige omgeving

SAMen is een pedagogisch centrum in Ovezande waar kinderen, jongeren en jongvolwassen terecht kunnen die moeite hebben op school of bij hun studie, die tegen sociale problemen aanlopen of die te maken hebben met stress en spanningen. SAMen, gevestigd op een boerderij, is voor kinderen en jongeren een veilige omgeving waar ze aan de slag kunnen met leerzame activiteiten en klussen. Het centrum werkt hierbij onder andere met thema’s, die in een periode van steeds 10 weken uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld ‘samenwerken’, ‘verandering’, ‘sport en bewegen’, ‘normen en waarden’ en ‘heden, verleden en toekomst’. Samen met het kind (en waar mogelijk ook dieren) wordt het thema verdiept voor elk kind, met als doel om kennis en inzichten op te doen.

Date: 31 maart 2023