risicovol-spel

Risicovol spel

Spelen mag best een beetje spannend zijn! Kinderen gebruiken hun spel tenslotte om grenzen te verkennen. Wat durf ik? Wat kan ik? Kan ik het zonder hulp of heb ik een handje nodig? Dit wordt ook wel risicovol spel genoemd: spelen waarbij niet alle risico’s zijn uitgesloten of van tevoren zijn afgedekt. Vallen en weer opstaan, net als in het echte leven, daar leren kinderen van. Maar hoe doen we dit binnen het werken met kinderen? En wat vinden hun ouders eigenlijk van?

Ontdekken

De oudere kids bij de BSO (van zeven of acht jaar oud) krijgen veel ruimte om de omgeving te ontdekken. Bomen klimmen, bootje varen, slacklinen, noem maar op. Dit zorgt voor veel plezier met elkaar naast de ‘gewone’ sport- en spelactiviteiten. Daarbij hoort ook het spelen met echt materiaal, zoals oude pannen, serviesgoed, tonnen en andere gebruiksartikelen. Maar ook met de hamer, zaag en met hout en spijkers om te bouwen en af en toe een klein ‘fikkie’ te stoken.

Eigen ding

Kinderen willen worden uitgedaagd, hun eigen ding doen. Zonder steeds de tussenkomst van volwassenen. Hoe vaak hoor je niet ‘pas op, kijk uit, dadelijk val je’? Hoe vaak zie je niet de ‘opvangarmen’ van ouders of medewerkers van de kinderopvang bij klimrekken, glijbanen en dergelijke? Allemaal uit liefde en bescherming ingegeven. Maar is het altijd nodig? Het beschermende gedrag van volwassenen kan ook belemmerend werken op het zelfvertrouwen van kinderen.

Sportief en gezond

Tegenwoordig spreken we wel eens van een ‘achterbank- of bakfietsgeneratie’. Anders dan vroegere jaren worden kinderen heel beschermd opgevoed. In veel gevallen fietsen ze pas laat zelf, spelen ze weinig buiten en zijn ze vaak achter een beeldscherm te vinden. Bij onze kinderopvang staan sportief en gezond (buiten) bewegen, het liefst in de natuur, hoog op het lijstje. Kinderen vinden het heerlijk en onze medewerkers, allen in het bezit van het certificaat ‘Sport-pedagogisch medewerker’, genieten ook.

Een pleister is zo geplakt

Avontuur

En ouders? Soms vinden ze onze avonturen spannend, maar vaker vinden zij het juist heel leuk dat hun kinderen bij en met ons op avontuur gaan om dingen te beleven.

Goede begeleiding

Er is vanzelfsprekend wel een belangrijke voorwaarde: we zorgen altijd voor goede (pedagogische) begeleiding, nabijheid en veiligheid in de omgeving. We maken goede afspraken met de kinderen en, als er water in de buurt is, dat ze een zwemdiploma hebben. En ja, dan zullen ze eens vallen of zich bezeren, een bult, een snee, een schaafwond, of misschien zelfs een gebroken arm… Het hoort bij het opgroeien. Een pleister is zo geplakt. Een arm in het gips is wat lastiger, maar je hebt er – als het goed is – wel wat van geleerd!

Datum: 16 augustus 2023