agressie

De oorzaken van agressie leren herkennen

Gedrag is een manier om een ander iets duidelijk te maken, zonder woorden. Wanneer de ander het niet of niet goed begrijpt, kan dit leiden tot probleemgedrag met alle gevolgen van dien. Veel hulpverleners hebben daar dagelijks mee te maken. Om hier goed mee om te kunnen gaan, is het belangrijk om inzicht te krijgen hoe dit is ontstaan.

Probleemgedrag

‘Probleemgedrag kan voortkomen uit een psychische stoornis, eventueel van tijdelijke aard, of beperking, die ontstaan kan zijn vanuit heftige gebeurtenissen of trauma’s’, legt agoog Ewout de Graaf uit. ‘Ook kan het zijn dat er sprake is van een stoornis of beperking vanuit niet-aangeboren hersenletsel (NAH) door een ongeval of vanwege overmatig drank- of drugsmisbruik.’

Agressie

Probleemgedrag leidt vaak tot agressie. ‘Binnen de gesloten (forensische) psychiatrie komen dan ook steeds vaker ernstige incidenten op de groep voor. Daarom ga ik binnen organisaties en instellingen trainingen geven in het interpreteren van (moeilijk verstaanbaar) gedrag. De trainingen op dat gebied die tot nu toe geboden worden, richten zich met name op beheersing door middel van fysiek optreden, fixeren en interventies plegen. De cijfers wijzen echter uit dat er nog steeds een toename van het aantal incidenten plaatsvindt. Dit gaat niet alleen ten koste van de cliënt, maar ook van het werkklimaat.’

Minder snel escaleren

De trainingen die Ewout geeft, bieden handvatten en tools in verschillende vormen van observeren. ‘Ook ga ik dieper in op gedrag, door uit te diepen wat gedrag nu eigenlijk is, waaruit het ontstaat en welke basisemoties er zijn waaruit gedrag eveneens kan ontstaan. De cliënt voelt zich gehoord en begrepen zodat er contact kan blijven in de situatie die zich voordoet. Hierdoor zal een situatie minder snel escaleren en kan er worden gestuurd naar een gewenste situatie op basis van samenwerken. Veiligheid binnen het team, op de afdeling én de persoonlijke veiligheid worden hierdoor versterkt!’

De trainingen die Ewout geeft, bieden handvatten en tools

Training

Na het volgen van de training kunnen cursisten gedrag definiëren en vanuit verschillende perspectieven beschrijven waaruit dit gedrag ontstaat. De deelnemers kennen de vijf basisemoties en kunnen van hieruit samengestelde emoties formuleren, gedrag en emoties aan elkaar koppelen en aan de hand van drie observatiemethodes laten zien dat ze vanuit objectiviteit kunnen waarnemen.

Driestappenplan

Aan de hand van het driestappenplan gaan de deelnemers periodiek toetsen of de leerdoelen bereikt zijn:

  • 1. Na escalatie evalueren en reflecteren aan de hand van drie vragen:
  • – Wat zag je? (objectief)
    – Wat deed dat met jou?
    – Hoe handelde je? (objectief)

  • 2. Wekelijks evalueren in de overdracht tussen de vroege en late dienst met aanwezige collega’s.
  • 3. Evalueren, reflecteren tijdens intervisie met manager/deelnemers in het leerproces.

Een groep cursisten bestaat uit minimaal vijf en maximaal twaalf leerlingen.
Wie een training heeft gevolgd, kan de opgedane kennis weer opfrissen tijdens de herhalingslessen die regelmatig gehouden worden.

Datum: 31 juli 2018