Hulp uit alle hoeken
In Nederland groeit het aantal patiënten met kanker, mede als gevolg van de vergrijzing. Het is dan ook niet vreemd dat de aandacht voor kanker en kankerpatiënten toeneemt.
Case management
Op verschillende manieren werkt Reinier de Graaf aan het nog beter maken van de zorg aan oncologiepatiënten. Zo wordt de komende jaren meer ingezet op het zogenoemde ‘case management’. Dit bestaat uit een case manager die gedurende de behandeling de contactpersoon is van de patiënt en die de regie bewaakt en het proces coördineert. Dit moet patiënten meer continuïteit geven gedurende hun behandeling.
Vele disciplines
Bij de behandeling van kanker zijn immers veel disciplines betrokken. Case management moet onder meer voorkomen dat patiënten onnodig vaak hun verhaal moeten vertellen en van verschillende kanten informatie krijgen.
Behandelingstraject
Daarnaast gaat er meer gewerkt worden met ‘shared decision making’, oftewel het actief betrekken van de patiënt bij diens behandeling. In deze situatie is er meer overleg tussen patiënten en artsen over de beste behandelwijze. Juist bij case management is hier gelegenheid en ruimte voor. De case manager en de patiënt hebben immers een persoonlijke band en de case manager verzamelt de informatie waarmee de patiënt afgewogen keuzes kan maken in zijn of haar eigen behandelingstraject.
Informatievoorziening
De komende jaren zal er ook meer aandacht zijn voor het verbeteren van de informatievoorziening aan oncologiepatiënten. Veel informatie is alleen nog schriftelijk beschikbaar, terwijl laaggeletterdheid vaker voorkomt dan veel mensen denken. Daarom wil het ziekenhuis meer informatie aanbieden door middel van foto’s en filmpjes. Ook wordt gekeken hoe deze informatie beter op maat kan worden gemaakt, omdat iedere patiënt natuurlijk anders is.
De case manager en de patiënt hebben een persoonlijke band
PijnLijn
Op andere, meer concrete gebieden, zijn al stappen gezet. Zo werkt het ziekenhuis sinds kort met een speciale telefoonlijn om oncologiepatiënten beter te kunnen ondersteunen bij pijnklachten: de zogenoemde PijnLijn. Patiënten die hiervan gebruikmaken, worden drie keer per week gebeld door een geautomatiseerd telefoonsysteem. De PijnLijn vraagt de patiënt vervolgens een cijfer te geven aan de pijn die hij of zij op dat moment voelt, van 0 (geen pijn) tot 10 (ergst denkbare pijn).
Lage drempel
Bij een pijnscore van 5 of hoger belt de gespecialiseerd oncologieverpleegkundige terug om te bespreken wat er aan de pijn gedaan kan worden. Patiënten zijn over het algemeen terughoudend om aan de bel te trekken als ze veel pijn hebben en wachten vaak tot ze een afspraak in het ziekenhuis hebben om dit aan te geven. Dankzij de PijnLijn is de drempel om de pijnklachten te bespreken lager.
Fighting Cancer
Ook van buiten het ziekenhuis wordt hulp geboden. Patiënten met kanker die hun haar (deels) verliezen als gevolg van hun behandeling, krijgen namelijk sinds kort een handgemaakte muts aangeboden. Deze mutsen worden gehaakt door vrijwilligers die zijn aangesloten bij stichting Fighting Cancer. De mutsen helpen patiënten om hun hoofd warm te houden, ondanks het haarverlies.
-
Wanneer borstkanker wordt vastgesteld, staat je wereld op zijn kop. Er komt enorm veel op je af en je krijgt veel informatie.
-
De Franciscus Borstkliniek heeft in 2021 een topklinische erkenning gekregen van de vereniging van Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ).
-
Wanneer je behandeld wordt omdat je kanker hebt, kunnen daarbij ook hand- en voetproblemen ontstaan. De chemotherapie bestrijdt namelijk niet alleen de kwade cellen, maar ook de goede cellen krijgen een behoorlijke opdoffer.
-
Een kankerbehandeling heeft vaak gevolgen voor je hele lichaam. Er zijn daarom allerlei specialisten die zich bezig houden met alle aspecten van jouw gezondheid. Wat alleen vaak vergeten wordt, is het belang van een goede voetverzorging.
-
Wanneer je ziek bent, is je lichaam opeens van heel veel mensen. Medici raken het aan, onderzoeken het en opereren het wanneer nodig.
-
Jaarlijks krijgt 1 op de 7 vrouwen de nare diagnose ‘borstkanker’. Gelukkig zijn er steeds meer behandelmethoden en geneest 80% van deze ziekte.
-
Voor de laatste keer immunotherapie aan huis. Een mijlpaal om even bij stil te staan, want daarmee sluit Jenita van der Sluis haar behandeltraject voor borstkanker af. Dat bestond uit meer dan immunotherapie.
-
Het kan nog een hele opgave zijn om na het hele traject van behandelingen na borstkanker weer je ‘oude ik’ terug te vinden. Vooral wanneer je chemokuren hebt ondergaan, zul je daar nog lang de gevolgen van ondervinden. De heftige behandelingen hebben niet alleen je hele lichaam aangetast, ook mentaal hebben ze de nodige invloed gehad.
-
In de wachtkamer was er naast vrees ook ergens diep van binnen nog een hoopvol vertrouwen. En dan is er het er ineens: de diagnose ‘borstkanker’ is uitgesproken.
-
Schokkend maar waar: in Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker. Gelukkig bestaan er tegenwoordig steeds meer goede behandelingen om deze ziekte te bestrijden.