Joke de Kruijf: ‘Het theater heeft mij gekozen’
Genietend kijkt Joke de Kruijf om zich heen in de intieme theaterzaal van het Apollo First Theater in Amsterdam, waar zij poseert voor de camera van ForYou. ‘Ik kom hier regelmatig om nieuwe producties te zien die op dit podium worden uitgeprobeerd. Het zou leuk zijn om zelf ook een keer in het Apollo First te staan. Wie weet, misschien doe ik dat nog wel eens. Ik heb nog diverse ideeën op de plank liggen voor een eigen show.’
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Al op de kleuterschool vond ik het geweldig om me te verkleden en was ik vooral geïnteresseerd in kleding met glitters. Ik hield ook van dansen en ging al jong op balletles. Op de middelbare school zat ik in een soort cabaretclubje en ik zal een jaar of 16 zijn geweest, toen ik Jos Brink in Carré zag. Ik zat op de tweede rij en kon zó de coulissen inkijken. Alles viel op zijn plaats en ik had gelijk zoiets van: ‘Dat wil ik ook!’ Daarom heb ik auditie gedaan voor de Kleinkunstacademie met het liedje ‘Zeur niet’. Daar deed ik alles in: dans, acteren en zang. Drie jaar later vertrok ik naar Hamburg om auditie te doen voor de musical ‘Cats’ en dat was het begin van mijn musicalcarrière.
2. Wanneer heb je tijd voor andere dingen?
Als ik in een repetitieperiode zit, ben ik heel erg op mezelf. Dan eet, slaap en drink ik de productie. Ik ben echt een controlfreak. Pas als ik de tekst helemaal tot me genomen hebt, sta ik het mezelf toe weer wat vrijer te zijn. Nu, met de voorstelling ‘Liften’ van I & L Entertainment, zit ik ook in zo’n proces. En daarnaast ben ik al bezig met de musical ‘Op hoop van zegen’, een productie van De Graaf & Cornelissen Entertainment, die in januari in première gaat. Ik ben er letterlijk dag en nacht mee bezig. Ik heb dat nodig en zie het als een investering in mezelf. Om me tussen de bedrijven door te ontspannen, trek ik de natuur in. Dat is zo helend en ontspannend. Of ik ga een kast opruimen. Dat werkt heel therapeutisch.
3. Waarom heb je voor het theater gekozen?
Het theater heeft een beetje voor mij gekozen. Toen ik op de Kleinkunstacademie zat, werd ik aangemoedigd om auditie voor ‘Cats’ te doen. Vervolgens heb ik tot mijn 26e in verschillende musicals in het buitenland gespeeld. Daarna kwam ik terug naar Nederland voor een rol in ‘Les Misérables’. Een dergelijke productie was hier echt iets nieuws. Eigenlijk is het theater steeds op mijn pad gekomen. Ik heb zelfs nog overwogen om klassiek zangeres te worden, maar ik vind de combinatie van dansen, zingen en acteren veel te leuk. Met een musical kun je echt een verhaal vertellen.
‘Met een musical kun je echt een verhaal vertellen’
4. Waarin onderscheid jij je van anderen?
Dat vind ik niet zo makkelijk om te zeggen. Mijn carrière is me voor een groot deel overkomen. Ik zag eruit op een bepaalde manier en ik zong op een bepaalde manier en daar was net vraag naar. Ik denk dat het vooral mijn stem is die mij uniek maakt. Dankzij mijn specifieke stemgeluid heb ik zo’n beetje drie Disneyprinsessen mogen inspreken en -zingen. Ik ben anders opgeleid dan collega’s die nu van school komen. De huidige opleidingen zijn veel breder. Ik kom uit een tijd waarin de groep artiesten die werd afgeleverd niet groot was. Het vak voelt voor mij wel als iets heel eigens. Zodra ik het toneel op stap, voel ik de verbinding met de zaal. De verbinding met al het wezenlijke. Ik voel de beleving.
5. Wat is jouw gouden tip voor de lezer?
Oriënteer je zo breed mogelijk. Wanneer het ook jouw droom is om dit werk te gaan doen, investeer dan in jezelf. Ga op acrobatiek, leer tapdansen, neem zangles en leer tv-acteren. Doe het allemaal, dan heb je de meeste kansen. Word je eigen businesswoman, word je eigen merk, maar blijf wel dicht bij jezelf. Ontdek wat jouw unique selling points zijn en probeer die zo goed mogelijk te verkopen. En zorg voor een goede manager en een support systeem. Iemand uit je naaste kring die je volledig kunt vertrouwen.
Verder is het ook belangrijk om flexibel te zijn. Dit vak verandert met de dag en dan moet je kunnen meebewegen. De meest flexibele persoon beheert het systeem.
6. Wie is jouw voorbeeld of rolmodel?
Ik ben niet opgegroeid met een rolmodel. In die tijd had je hier in Nederland eigenlijk nog geen musicals. Pas tijdens mijn tijd in Duitsland is ‘musical’ voor mij meer gaan leven en daar heb ik ook veel geleerd. Mensen die grote uitdagingen doorstaan en toch weer de kracht en moed vinden om door te gaan, kunnen me enorm inspireren. Of mensen die hun naamsbekendheid gebruiken om een mooie boodschap uit te dragen. Paul van Vliet bijvoorbeeld of Oprah Winfrey. Maar ook mensen die niet in de spotlights staan en gewoon bij je om de hoek wonen en bijzondere dingen doen of meemaken. Zij maken het verschil.
-
In 2015 schokte ze haar trouwe fans met het nieuws dat ze ging stoppen met schrijven, maar intussen heeft de bestsellerauteur haar besluit herzien. ‘Ik was even klaar met fictie schrijven, klaar met het thrillergenre’, bekent Marion Pauw. ‘Ik had een enorme faalangst ontwikkeld.
-
Al vanaf haar 21ste had Annelies Rulkens-Zielman een leidinggevende functie in het bedrijfsleven. Toch bestond ook altijd de wens om een eigen organisatie op te bouwen. Na een hectische periode in haar leven was het tijd om de stap te wagen.
-
Samen met echtgenoot Wybren startte Grytsje Dykstra in 1995 Werpsterhoeke Tuinmeubelen, een zaak in exclusieve tuinmeubelen in het Friese Wytgaard. Dit bleek een gouden greep, want het bedrijf was direct een enorm succes. Er brak echter een zware tijd aan toen Wybren plotseling overleed, maar Grytsje zette het bedrijf voort.
-
Ze maakte een indrukwekkende carrière door. Samen met echtgenoot Jonnie Boer maakte Thérèse een driesterrenrestaurant van De Librije in Zwolle. Met een hotel, kookschool, delicatessenwinkel, het restaurant Brass Boer op Bonaire en sinds 2019 de bistro-brasserie Brass Boer Thuis in Zwolle zetten zij een waar culinair imperium neer.
-
Ze stond zeven jaar geleden aan de wieg van Breast Care Nederland om een nieuw rolmodel borstkankercentrum op te richten.
-
Ze heeft tientallen kookboeken op haar naam staan, is culinair publiciste, was in 2014 en 2015 samensteller en schrijver van de Nationale Eettest, ze had tot begin van dit jaar een dagelijkse kookrubriek in diverse grote dagbladen, is jurylid van het tv-programma ‘Heel Holland bakt’, boegbeeld van de Taskforce ‘Gezond eten met ouderen’ en adviseert ziekenhuizen over gezonde voeding.
-
Ze heeft het succes nooit nagestreefd, maar kreeg het ook beslist niet cadeau. Else Hardjopawiro behaalde tweemaal de top. De eerste keer was het puur uit overlevingsdrang en plichtsbesef, de tweede keer volgde ze haar passie.
-
Ze heeft een gezin en brengt veel tijd met haar twee zoons door, ze staat aan het hoofd van een succesvol bedrijf, bekleedt diverse vrijwilligersfuncties en is uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar 2017. De agenda van Elske Doets is overvol, maar toch lijkt ze alles moeiteloos te kunnen inpassen. ‘Je moet niet alles tegelijk willen doen, maar weten waar je prioriteiten liggen.
-
Mannen zijn anders dan vrouwen. Ze denken anders, voelen anders, communiceren anders en hebben op een andere manier lief. Het is voor ons vrouwen vaak een groot raadsel hoe dat mannenbrein precies werkt. Dat zorgt nog weleens voor het nodige onbegrip.
-
Mannen zitten anders in elkaar dan vrouwen. Ze denken anders, voelen anders, communiceren anders en hebben op een andere manier lief. Het is voor ons vrouwen vaak een groot raadsel hoe dat mannenbrein precies werkt. Dat zorgt nog weleens voor het nodige onbegrip.