Logopedie: ook voor taalproblemen bij kinderen met ADHD!
Zo’n twee tot zes procent van de schoolgaande kinderen heeft ermee te maken: ADHD. Meestal wekt dit een beeld op van hyperactieve kinderen die hun aandacht maar niet bij de les kunnen houden. Het drukke gedrag dat hiermee gepaard gaat wordt vaak niet begrepen en zelfs bestraft. Doordat kinderen zich niet goed kunnen concentreren, kunnen leerproblemen ontstaan. Maar wat mensen vaak niet weten, is dat veel kinderen met ADHD ook kampen met spraak- en taalproblemen.
Ontwikkelingsachterstand
Uit onderzoek blijkt namelijk dat problemen op school niet alleen liggen aan gedragsproblemen. Ook taalproblemen spelen hierin vaak een rol. Op het gebied van interactieve vaardigheden scoren kinderen met ADHD ongeveer hetzelfde als kinderen met een spraak- en/of taalstoornis. Bovendien houden concentratieproblemen van kinderen met ADHD veelal verband met spraak- en leesproblemen. Hoewel er dikwijls niets mis is met de woordenschat en zinsbouw, kunnen er op sociaal gebied problemen ontstaan. Ze lopen zo al snel een achterstand op.
Communicatiestoornis
Kinderen met ADHD hebben voornamelijk moeite om zichzelf uit te drukken. Wanneer ze iets willen vertellen, ontbreekt de rode draad en lukt het ze niet om er een logisch, gestructureerd verhaal van te maken. Ze gaan van de hak op de tak en kunnen maar moeilijk bij het onderwerp blijven. Hierdoor kunnen anderen hen soms lastig volgen of begrijpen. Daarnaast spreken kinderen met ADHD vaak te snel, te langzaam, te zacht of juist te hard. Er ontstaat zo al gauw een communicatiestoornis.
Begrijpend luisteren en lezen
Anderzijds hebben kinderen met ADHD vaak moeite om andere mensen te begrijpen. Wanneer er mondelinge instructies worden gegeven, gaat dit vaak langs hen heen. Ze kunnen zich dan niet lang genoeg concentreren om de informatie te verwerken. Langdurige luisteractiviteiten vormen een probleem, net als lezen. Ze kunnen een tekst niet goed verwerken, begrijpen, samenvatten en analyseren. Of ze nu hardop lezen of in stilte, de juiste leessnelheid aanhouden is lastig.
Bij ADHD gaat het vooral om pragmatiek
Pragmatiek
Bij taalstoornissen is er meestal sprake van problemen op het gebied van fonologie (klankleer) en grammatica, maar bij ADHD gaat het vooral om pragmatiek. Dat betekent dat kinderen hun taalgebruik niet goed kunnen aanpassen aan de gesprekspartner, de context en de situatie. In dat praktijk vallen taalproblemen op sociaal gebied soms lastig op. Als ouder krijg je dan te horen dat het vanzelf goedkomt, terwijl er een steeds grotere achterstand ontstaat. Het kind kan dan ondertussen andere emotionele problemen en gedragsproblemen ontwikkelen, zoals driftbuien, faalangst of terugtrekgedrag.
Logopedie bij ADHD
Logopedie kan kinderen met ADHD hierbij ondersteunen. Eerst wordt onderzocht of er sprake is van een spraak- en taalachterstand. Vervolgens gaat het kind op een spelende manier aan de slag met het oefenen van logische reeksen, beschrijven van gebeurtenissen en nabootsen van situaties met rolspellen. Kinderen leren zo hun pragmatische vaardigheden te verbeteren, verbanden aan te geven in teksten en structuur aan te brengen in mondelinge vaardigheden. De nadruk ligt hierbij op structuur en duidelijkheid: dit is voor kinderen met ADHD namelijk extra belangrijk.
Over Jumelet Logopedie
Merk je dat het praten met je kind moeizaam gaat of dat je elkaar lastig kunt begrijpen? Jumelet Logopedie begeleidt kinderen en volwassen met allerlei problemen op het gebied van taal en spraak. Of er nu sprake is van een taalstoornis of stemklachten: we gaan samen met jou op zoek naar een passende therapiebehandeling. Dit kan fysiek, maar ook online. Elk logopedisch probleem is namelijk uniek, net als onze benadering. Met de ruime expertise en ervaring van onze specialisten kunnen we je altijd verder helpen. Neem dus gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken!
-
Logopedische zorg kan geboden worden op elk moment in de levensloop, op elke leeftijd. Logopedie is de zorg voor problemen die er zijn op het gebied van taal, spraak, stem, gehoor en slikken. De doelgroep die de logopedist het meest ziet, is de groep kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 7 jaar.
-
Je mondspieren zijn de hele dag in beweging. Je ademt, kauwt, slikt en praat aan een stuk door. Dit gaat als vanzelf. Je staat er eigenlijk niet bij stil en vertrouwt erop dat je lichaam weet wat het moet doen.
-
Je mondspieren zijn de hele dag in beweging. Je ademt, kauwt, slikt en praat aan een stuk door. Dit gaat als vanzelf. Je staat er eigenlijk niet bij stil en vertrouwt erop dat je lichaam weet wat het moet doen.
-
Geen contact kunnen maken met je kind is voor een ouder een lastige beproeving. Je kunt er erg onzeker van worden en de schuld bij jezelf zoeken. Wanneer je kind na een lange periode van onzekerheid dan de diagnose autisme krijgt, volgt een aanpassingsperiode. Het valt vaak niet mee om om de belevingswereld van je kind te begrijpen en te communiceren met je non-verbale kind.
-
Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je een schorre stem hebt. Bijvoorbeeld omdat je herstellende bent van een verkoudheid, de avond ervoor een iets te leuk feestje hebt gehad of de longen uit je lijf hebt geschreeuwd bij het toejuichen van jouw favoriete voetbalclub.
-
Als ouder wil je het liefst zo snel mogelijk kunnen communiceren met je kind. Zo is de betekenis achter de tranen van je kind niet alleen maar giswerk en kun je je kind beter helpen.
-
Communicatie maakt een groot deel uit van het dagelijks leven. Duidelijk en verstaanbaar communiceren is dus van levensbelang.
-
Heeft jouw kind vaak moeite om op een bepaald woord te komen, vertelt het vaak hetzelfde verhaal of maakt het veel fouten in zinnen?
-
Wanneer je als kind of volwassene te maken krijgt met een stoornis in een alledaagse bezigheid zoals spreken, ademen of horen, kan dit erg ingrijpend en belemmerend zijn.
-
Bij kinderen met Downsyndroom verloopt de taalontwikkeling trager. Daarom heeft logopedie al vanaf het eerste levensjaar een belangrijke meerwaarde.