‘Door logopedie kan ik communiceren met mijn non-verbale kind’
Geen contact kunnen maken met je kind is voor een ouder een lastige beproeving. Je kunt er erg onzeker van worden en de schuld bij jezelf zoeken. Wanneer je kind na een lange periode van onzekerheid dan de diagnose autisme krijgt, volgt een aanpassingsperiode. Het valt vaak niet mee om om de belevingswereld van je kind te begrijpen en te communiceren met je non-verbale kind. Hierbij is de juiste begeleiding essentieel. Voor Vivian, moeder van een zesjarige zoon met autisme, was logopedie een uitkomst..
Ontwikkeling
‘Eigenlijk wist ik al vanaf het begin dat er iets niet klopte. Nolan gedroeg zich als baby heel anders dan zijn oudere zus. Nu wist ik dat meisjes zich over het algemeen sneller ontwikkelen op het gebied van taal en sociale vaardigheden, maar ik vond het verschil wel opmerkelijk groot. Wanneer ik tegen hem praatte en hem aan het lachen probeerde te maken, reageerde hij nauwelijks. Ook brabbelde hij niet en deed geen poging om woorden of geluiden na te bootsen.’
Geen etiketten
‘Bij het consultatiebureau werden we gerustgesteld. De arts zei dat de taalontwikkeling soms moeizamer verloopt, maar dat het waarschijnlijk vanzelf op gang zou komen. Hij adviseerde me om het goed in de gaten te houden. Mijn gevoel zei wat anders, maar ik wilde niet te snel van stapel lopen en mijn kind al zo vroeg etiketten op laten plakken, dus ik accepteerde zijn advies. Maar ondertussen begon ik me steeds meer zorgen te maken.’
Stroeve communicatie
‘Toen Nolan na twee jaar af en toe woordjes begon te vormen, was ik enorm opgelucht. Desondanks verliep de communicatie nog steeds stroef. Zo reageerde hij vaak niet op wat ik zei en leek hij vooral tegen zichzelf te praten. Vaak herhaalde hij zinnetjes uit zijn favoriete tekenfilm, Thomas de Trein. Af en toe vroeg hij om wat eten of drinken, maar daar hield het eigenlijk wel op. Hij was erg in zichzelf gekeerd en had weinig oog voor de buitenwereld.’
‘De logopedist heeft ons geholpen om op een andere manier te communiceren’
Diagnose
‘Een paar jaar later was dat allemaal voorbij en leken we weer terug bij af te zijn. De vooruitgang die we hadden geboekt leek ineens ongedaan gemaakt. Hij trok zich steeds meer terug en was zowel thuis als op school volledig onbereikbaar. Hij praatte steeds minder, totdat hij op een dag helemaal niets meer zei. Uiteindelijk werd toen de diagnose gesteld die we al vermoedden: Nolan heeft een autistische stoornis.’
Omgang
‘Het was een opluchting om die bevestiging te krijgen, maar tegelijkertijd viel het ons zwaar om hiermee om te gaan. Een orthopedagoog hielp ons hiermee, maar we wilden ook dolgraag kunnen communiceren met ons non-verbale kind en weten wat er in hem omging. Toen we hoorden dat logopedie hier mogelijk bij kon helpen, gingen we gelijk op onderzoek uit en maakten we een afspraak met Jumelet Logopedie.’
Eindelijk contact
‘Bij Jumelet Logopedie voelden we ons als ouders gehoord, en nog belangrijker: Nolan ook. De logopedist heeft ons geholpen om op een andere manier te communiceren met ons kind. We weten nu dat woorden vaak te verwarrend zijn voor hem en dat het helpt om het visueel te maken. Samen hebben we daarom een eigen manier van communiceren ontwikkeld. Dankzij logopedie is hij met sprongen vooruitgegaan in zijn ontwikkeling en krijgen we eindelijk weer contact met hem. Hij praat meer en door afbeeldingen en tekeningen te gebruiken, kunnen we veel makkelijker communiceren. Het voelt alsof ik mijn kind weer terug heb!’
-
Logopedische zorg kan geboden worden op elk moment in de levensloop, op elke leeftijd. Logopedie is de zorg voor problemen die er zijn op het gebied van taal, spraak, stem, gehoor en slikken. De doelgroep die de logopedist het meest ziet, is de groep kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 7 jaar.
-
Je mondspieren zijn de hele dag in beweging. Je ademt, kauwt, slikt en praat aan een stuk door. Dit gaat als vanzelf. Je staat er eigenlijk niet bij stil en vertrouwt erop dat je lichaam weet wat het moet doen.
-
Je mondspieren zijn de hele dag in beweging. Je ademt, kauwt, slikt en praat aan een stuk door. Dit gaat als vanzelf. Je staat er eigenlijk niet bij stil en vertrouwt erop dat je lichaam weet wat het moet doen.
-
Zo’n twee tot zes procent van de schoolgaande kinderen heeft ermee te maken: ADHD. Meestal wekt dit een beeld op van hyperactieve kinderen die hun aandacht maar niet bij de les kunnen houden. Het drukke gedrag dat hiermee gepaard gaat wordt vaak niet begrepen en zelfs bestraft.
-
Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je een schorre stem hebt. Bijvoorbeeld omdat je herstellende bent van een verkoudheid, de avond ervoor een iets te leuk feestje hebt gehad of de longen uit je lijf hebt geschreeuwd bij het toejuichen van jouw favoriete voetbalclub.
-
Als ouder wil je het liefst zo snel mogelijk kunnen communiceren met je kind. Zo is de betekenis achter de tranen van je kind niet alleen maar giswerk en kun je je kind beter helpen.
-
Communicatie maakt een groot deel uit van het dagelijks leven. Duidelijk en verstaanbaar communiceren is dus van levensbelang.
-
Heeft jouw kind vaak moeite om op een bepaald woord te komen, vertelt het vaak hetzelfde verhaal of maakt het veel fouten in zinnen?
-
Wanneer je als kind of volwassene te maken krijgt met een stoornis in een alledaagse bezigheid zoals spreken, ademen of horen, kan dit erg ingrijpend en belemmerend zijn.
-
Bij kinderen met Downsyndroom verloopt de taalontwikkeling trager. Daarom heeft logopedie al vanaf het eerste levensjaar een belangrijke meerwaarde.