Dat 2022 een bewogen jaar is staat al vast! Na jarenlange lockdowns zijn we eindelijk het “nieuwe normaal” aan het gewoon worden, en onze maatschappij is wellicht onherroepelijk veranderd. Nederlanders waren de voorbije jaren gedwongen om thuis te zitten, en dat zorgde uiteraard voor heel wat opschudding in, en aandacht voor, de online wereld. Ook in 2022 hebben we een aantal markante trends kunnen opmerken. In dit artikel overlopen we de meest prominente en belangrijkste online trends van dit jaar.
Entertainment
De online entertainment sector heeft het zeer goed kunnen doen dit jaar, want als mensen thuis verveeld zitten, grijpen ze al snel naar wat online vermaak. Denk bijvoorbeeld (en vooral) aan streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Prime, Disney+, en nog tal van andere.
Onlangs werd bekend gemaakt dat we in Nederland nog een nieuwe streamingdienst kunnen verwachten: SkyShowtime, dat live gaat vanaf 25 oktober. Deze dienst zal series en films aanbieden van heel wat bekende producenten, waaronder Universal, DreamWorks, Sky, Nickelodeon, Showtime, en Paramount Pictures.
Door dit grote aanbod moet je in feite je huis niet meer uit om naar de bioscoop te gaan – alles kan je tegenwoordig online vinden en bekijken via je laptop of mobiele telefoon. Het uitgebreide aanbod en de vele keuzes zorgen wel voor bizarre trends zoals streaming hoppen: een abonnement bij de ene dienst nemen, daar alles kijken wat je wil, je abonnement stopzetten, en een abonnement nemen bij een andere dienst – waarbij je gewoon hetzelfde doet, en dan op naar de volgende dienst. Omdat er weinig klantenbinding is bij deze diensten en hun kijkers, is de loyaliteit dan ook verwaarloosbaar. Om dit aan te pakken gaan sommige streamingdiensten hun aanbod vergroten – zo is Netflix begonnen met het aanbieden van mobiele games aan hun abonnees. Heb je een Netflix-abonnement, dan kan je momenteel reeds gratis een 26-tal games downloaden, waarvan sommige exclusief voor Netflix zijn ontwikkeld en gebaseerd zijn op populaire series, zoals Stranger Things. Netflix heeft aangekondigd om hun aanbod uit te willen breiden naar ongeveer 50 games tegen eind dit jaar.
Gaming is en blijft immers een grote en populaire “trend”, en steeds meer mensen ontdekken het plezier van een potje gamen met vrienden – of alleen. En dat blijft niet gewoon bij de standaard videogames zoals Super Mario, DOTA2 of Candy Crush, ook iGaming begint steeds populairder te worden. Als je niet weet wat dat is: iGaming is online gokken, voornamelijk via online casino’s. Omdat die eind 2021 gelegaliseerd werden in Nederland, is het aanbod uiteraard enorm toegenomen, net als het aantal spelers. Zelfs het beste online casino Nederland krijgt nu concurrentie van dozijnen andere aanbieders – die natuurlijk allemaal gereguleerd worden door de Nederlandse overheid.
Online communicatie
Lange-afstands-communicatie is al sinds jaar en dag een populaire bezigheid over de hele wereld, maar het valt wel op dat dit de laatste jaren nog stevig is toegenomen, en vooral dan via de online communicatiemogelijkheden zoals Skype, FaceTime en Zoom. Deze bieden immers videocalling aan, waarbij je effectief de andere persoon (of personen) kan zien, dat maakt het toch iets “echter”.
En sinds we met z’n allen thuis moesten blijven, werd dergelijke online communicatie niet alleen dagelijks gebruikt om contact te houden met vrienden en familie, maar ook bij het online werken, en zelfs online daten zag een stevige toename in het gebruik van deze software.
Social media
Als je vandaag de dag “online” zegt, zeg je in feite ook “social media” in dezelfde adem. Je zal immers al ver moeten zoeken voordat je iemand vindt die niet op social media zit. Deze sector groeit dus ook enorm, en de bedrijven voeren tal van ontwikkelingen en “verbeteringen” door. Een goed voorbeeld is de aankondiging van Facebook/Meta’s Metaverse – een virtuele sociale wereld. Wat dat precies zal geven en hoe dit onze maatschappij zal beïnvloeden is nog even koffiedik kijken, maar de trend is wel ingezet dit jaar.
De sociale app TikTok zag ook een enorme toename in populariteit, want niet alleen hadden mensen veel meer vrije tijd om naar korte en gekke filmpjes van andere te kijken, steeds meer gebruikers begonnen er ook van zichzelf op te nemen en die online te posten. Een andere social media app die momenteel aan het trenden is heet BeReal. Als je de app hebt geïnstalleerd, zal je op een willekeurig moment tijdens je dag een notificatie ontvangen, net als je vriend(en). Je hebt dan twee minuten de tijd om een foto te nemen van waar je op dat moment mee bezig bent. De camera zal dan via zowel de voor- als achtercamera een foto nemen. Je kan jezelf niet zien, je kan die niet filteren, en je hebt geen tien kansen om de best mogelijke foto te nemen. BeReal wil een “echte” foto tonen. Je hebt twee minuten de tijd, en daar blijft het bij. Je ziet geen volgers of views, maar je kan wel een reactie plaatsen bij anderen. Dat BeReal populair is geworden, is wellicht een understatement: Instagram en TikTok zijn hun eigen versie van dit concept aan het ontwikkelen, dus als die twee giganten beseffen dat dit een blijvende trend is, zal er wel wat van aan zijn.
Thuiswerk
Zoals je wellicht wel weet, is thuiswerken steeds meer een ding geworden in Nederland. Eerst was dit noodgedwongen – we mochten niet meer op kantoor samen zitten (en de hipste kantoortrends missen!), dus moesten we wel werken uit ons eigen huisje. Maar heel wat mensen vonden dit super, en beseften dat het in feite veel productiever is, en serieus kan drukken in bijvoorbeeld vervoerskosten.
Verwarmingskosten zijn nog een andere zaak, en het kan goed zijn dat thuiswerk heel wat minder populair wordt naarmate de dagen kouder worden. In juli heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel “Werken waar je wilt” aangenomen. Hierdoor krijgen Nederlandse werknemers het recht om van thuis uit te werken. Werkgevers mogen dergelijke verzoeken alleen afwijzen als ze dit goed kunnen ondersteunen. Het idee is dat werknemers meer vrijheid moeten krijgen in hun leven, en hoe ze de balans vinden tussen werken op kantoor en thuis. Elke volledig aangenomen en in werking gestelde werknemer kan via deze wet een verzoek indienen om vaker thuis te werken – of net niet, en meer op kantoor te werken. Een “verzoek om aanpassing van de arbeidsplaats” zal voortaan op dezelfde manier worden behandeld als een “verzoek om aanpassing van de werktijd of de arbeidsduur”.